Dalam dunia perniagaan, gimik dan promosi merupakan strategi penting bagi meningkatkan jualan. Perniagaan besar dengan gimik dan promosi yang menggunakan khidmat profesional, manakala peniaga jalanan menggunakan kemahiran interpersonal dengan akses pelanggan yang terhad. Walaupun berbeza skala, tujuannya tetap sama, iaitu meyakinkan pelanggan supaya membeli barang jualan mereka.
mula-mula pertunjukan ular
Pasar malam dan pasar tani juga menjadi medan promosi peniaga jalanan, khususnya penjual ubat tradisional. Pengunjung dihiburkan dengan pertunjukan olok-olok terlebih dahulu. Peniaga sudah berpengalaman bahawa penonton tidak akan bertahan lama dan cepat bertukar ganti.
kemudian, jual ubat
Contohnya dalam gambar yang dipaparkan. Budak berbaju-t hitam itu dikatakan akan mencium kepala ular tedung sela yang berbisa. Namun, dengan helah tauke ubat, adegan itu tidak pernah berlaku. Sebaliknya, apabila penonton sudah terbuai dengan "kelentong" tauke ubat, maka urus niaga pun dimulakan.
Jika anda perasan, keadaan yang sama berlaku untuk strategi pemasaran dan pengiklanan skala besar. Selalunya hanya tulisan kecil atau suara perlahan sahaja memaklumkan bahawa tertakluk kepada terma dan syarat. Mungkin sahaja indah khabar daripada rupa...
No comments:
Post a Comment