TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Saturday, October 12, 2013

MUSIM PEPERIKSAAN DI PENGHUJUNG (IN-HOUSE AND TRADITIONAL CENTRALISED LEARNING MEASUREMENTS)

Sejarah peperiksaan secara berpusat sepenuhnya di Malaysia sudah hampir bertemu titik noktah. Kini, wajaran komponen pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) mulai mengambil tempat. Walaupun tahap kesahan dan kebolehpercayaan sistem PBS masih menjadi isu, perkara yang lebih penting ialah berlakunya peningkatan dari segi pengalaman pembelajaran dan kemahiran insaniah pelajar di sekolah.
Pelajar LA1 sedang menduduki peperiksaan percubaan STPM penggal satu.
Pelajar yang menoleh ke arah kamera
 ialah Leong Kah Choon, ketua kelas.

Bulan September dan Oktober merupakan tempoh yang sibuk bagi pelajar dan guru. Pelajar membuat persiapan fasa akhir menjelang peperiksaan dalaman sekolah, iaitu peperiksaan akhir tahun dan peperiksaan percubaan. Guru pula sibuk dengan pembinaan item soalan yang wajib akur dengan jadual penentuan ujian (JPU), penyelarasan peraturan pemarkahan dan seterusnya menanda skrip jawapan pelajar.

Pelajar telah menjalani pelbagai program kecemerlangan akademik di peringkat sekolah, di samping menghadiri sesi seminar peperiksaan yang diisi oleh penceramah undangan khas. Ibu bapa juga sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit untuk menghantar anak masing-masing ke kelas tuisyen persendirian. Maka, peperiksaan menjadi medan untuk mencurahkan segala pengetahuan dan kemahiran pembelajaran yang diperoleh selama ini.
kohort terakhir PMR berpusat sepenuhnya di SMI

Keadaan yang sama berlaku di SMK St. Michael, Ipoh (SMI). Walaupun baharu sahaja 'kebah' dengan pelbagai program wajib sekolah yang lain, serta musim hujan yang berlarutan, perjalanan peperiksaan tidak terjejas. Pihak sekolah telah mengambil langkah proaktif dengan pelan luar jangka bagi menghadapi segala kemungkinan. Misalnya, peperiksaan PMR yang membabitkan lebih daripada 300 orang calon telah berakhir dengan jayanya.

Ketika guru tingkatan tiga dan guru kaunseling sibuk dengan program pasca-PMR, guru tingkatan 5 dan 6 Atas pula bertungkus-lumus mengatur strategi menjelang peperiksaan sebenar. Generasi remaja Y yang digoda dengan pelbagai peranti mudah alih jalur lebar mutakhir ini perlu sentiasa diingatkan tentang keperluan mencatat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Sementara sistem peperiksaan sedia ada berjalan, biarkan sahaja perdebatan tentang sistem pentaksiran terbaik kepada pihak yang berkepentingan (contohnya, klik di sini) ...

No comments:

Post a Comment