TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, August 22, 2011

KEPIMPINAN BAHARU SMI CATAT SEJARAH (FEMININE LEADS MASCULINE DOMINATED SCHOOL)

Ipoh, Isnin: 22.8.11 / 22 Ramadan 1432

Pengganti En. Phoon Chong Chee yang bersara minggu lepas telah pun melapor diri sebagai pengetua di SMK St. Michael, Ipoh (SMI). Puan Loh Wei Seng memiliki pengalaman menerajui SMK Bernedict Convent, Batu Gajah, SMK Main Convent, Ipoh dan SMK Seri Keledang, Ipoh. Dalam seminggu dua ini, beliau akan berulang alik dari SMI ke Seri Keledang untuk urusan serahan tugas.
   
Pada majlis perhimpunan mingguan pagi ini, Puan Loh telah memperkenalkan diri, sejarah perkhidmatan dan tagline beliau sekali. Sebagai guru penolong, beliau memulakan kerjaya keguruan di SMK Dr. Megat Khas selama 12 tahun sebagai guru Kimia dan Matematik. Kemudian, beliau dinaikkan pangkat sebagai Penolong Kanan di sekolah yang sama selama 7 tahun.

Di SMK St Bernedict Convent, Puan Loh menyandang tugas Penolong Kanan selama 4 tahun sebelum dilantik sebagai pengetua selama setahun. Beliau kembali ke Ipoh sebagai pengetua SMK Main Convent selama empat tahun setengah. Sebelum ke SMI, beliau sempat bertugas sebagai pengetua di SMK Seri Keledang bagi tempoh sepuluh bulan sahaja.

Kini, Puan Loh berpeluang memimpin sekolah alma mater beliau sendiri, iaitu sebagai bekas pelajar tingkatan 6 di SMI kohort 1973-74. Beliau mencatat sejarah sebagai pengetua wanita pertama SMI, tetapi dengan persekitaran yang bukan asing bagi beliau. Cogan kata atau tag line beliau ialah "knowledgable, capable, loveable", sama seperti di sekolah-sekolah beliau yang terdahulu.

Cogan kata pegangan Puan Loh juga sejajar dengan komponen modal insan, iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap. Beliau mahukan warga SMI memiliki pengetahuan dan sentiasa berusaha mencarinya; memiliki kemahiran manipulatif dan sosial, serta memiliki sikap yang bersesuaian sebagai murid sekolah yang tahu menghormati orang lain, khususnya guru.

Warga SMI mengalu-alukan pelantikan beliau, sambil berharap SMI bakal terus menyerlah sebagai sebuah sekolah premier yang sudah bertapak hampir 100 tahun ini. Berdasarkan tempoh perkhidmatan semasa, jika tidak berpindah ke tempat bertugas yang lain, Puan Loh akan memimpin SMI hingga 13.2.2013. Selamat bertugas...

No comments:

Post a Comment