TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, August 25, 2011

IKRAR BUDAK VT LONJAK SMI (PROSPECT TO EXCEL)

Ipoh, Khamis: 25.8.11 / 25 Ramadan 1432

Peratusan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bergantung kepada peratus calon mencapai tahap minimum gred E dalam kertas Bahasa Melayu. Seseorang calon SPM layak dianugerahkan sijil hanya jika lulus mata pelajaran Bahasa Melayu. Demikian tinggi kedudukan dan nilai kelulusan Bahasa Melayu sebagai syarat utama memperoleh sijil bagi peperiksaan awam terbesar dan terpenting dalam sistem persekolahan di negara kita.
Persaingan sengit untuk merebut tempat di fakulti yang menawarkan kursus-kursus kritikal, serta prospek lulusan berkenaan menyebabkan keperluan meraih gred tertinggi A+ dalam semua mata pelajaran yang diambil, terutama Bahasa Melayu makin ketara. Malah, kalangan ibu bapa yang berharap supaya anak-anak mereka dapat menyambung impian mereka yang mungkin tidak kesampaian akan selalu mengingatkan anak-anak mereka tentang hal yang sama. Pendek kata, calon-calon SPM mesti mencari jalan yang menjurus kepada pencapaian terbaik yang mampu dilakukan, atau paling tidak mencatat gred yang boleh dijadikan sandaran untuk melamar tempat pengajian pascamenengah, atau terus menceburi alam pekerjaan.

SMK St. Michael, Ipoh (SMI) sebagai sekolah premier yang kian menghampiri sambutan perayaan 100 tahun setakat ini masih berjaya mempertahankan peratus melebihi 90 saban tahun, dan pernah hampir merekodkan 100 peratus. Berdasarkan analisis, kunci peningkatan kertas Bahasa Melayu SPM di SMI sangat dipengaruhi oleh pencapaian calon daripada aliran vokasional dan teknik (VT). Selain mata pelajaran teras, budak-budak VT menduduki kertas elektif seperti Ekonomi Asas, Perdagangan, dan Pendidikan Seni Visual.
Panitia Bahasa Melayu telah mengatur pelbagai program teragih demi merealisasikan misi kecemerlangan pencapaian Bahasa Melayu SPM. Pagi ini, sejumlah 80 orang murid tingkatan 5V1, 5V2 dan 5V3 telah dihimpunkan di Auditorium SMI bagi mengikuti bengkel khas perancangan jawapan bahasa yang dikendalikan sendiri oleh Tuan Haji Mohd Sidik bin Haji Zakaria, Guru Kanan Bahasa SMI. Penulis blog (PB) turut diberi peluang membimbing kumpulan VT menyediakan format penulisan bahagian rumusan.

Jika diukur daripada maklum balas dan minat yang ditunjukkan oleh peserta bengkel, harapan SMI untuk kembali ke persada saingan sekolah berpencapaian tinggi nampak sangat cerah. Tuan Haji Sidik begitu teruja dengan sambutan kumpulan VT hingga sanggup memanjangkan slot beliau daripada cadangan asal 30 minit menjadi dua jam. Malah, apabila diminta menyatakan komitmen bagi memastikan SMI bakal menerima hadiah paling berharga sempena 100 tahun penubuhannya, auditorium kebanggaan SMI itu begitu bergemuruh dengan ikrar yang senada sejiwa...

No comments:

Post a Comment