TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, August 17, 2011

GURU KANAN KEMANUSIAAN SMI BERSARA (MISS TAN RETIRED)

Ipoh, Selasa: 16.8.2011 / 16 Ramadan 1432

Setelah memperoleh kelayakan sarjana muda sastera (kepujian) geografi pada tahun 1976 dan Diploma Pendidikan pada tahun 1977 dai Universiti Malaya, Cik Tan Mee Hong memulakan perjalanan kerjaya keguruan di daerah Perak Tengah sebelum bertugas di Ipoh. Cik Tan dinaikkan pangkat sebagai Guru Kanan Kemanusiaan di SMK St. Michael, Ipoh (SMI) sejak tahun 2003. Beliau diraikan oleh warga SMI sempena persaraan wajib beliau mulai 17 Ogos, dua hari sebelum persaraan pengetua.

Pesanan Cik Tan kepada Michaelian ialah supaya mereka bersungguh-sungguh dalam pembelajaran. Tempoh 34 tahun sebagai pendidik bukanlah satu jangka masa yang pendek. Kini, segala pengalaman yang dilalui akan bertukar sebagai kenang-kenangan. 

Antara acara majlis di tapak perhimpunan itu ialah ucapan, persembahan pelajar, penyampaian cenderamata dan sijil penghargaan persaraan. Beberapa persembahan pelajar seperti berbalas pantun dan pancaragam turut menyerikan majlis. Akhirnya, guru dan pelajar berbaris hingga ke pintu pagar utama bagi mengucapkan selamat jalan.

Hubungan dengan bekas-bekas pelajar dan sahabat karib tidak akan putus memandangkan media baharu seperti facebook dan twitter menjadi pengganti diri. Pesara perkhidmatan awam seperti Cik Tan Mee Hong yang memiliki kepakaran keguruan masih boleh terus menyumbang bidang yang sama. Sudah menjadi tradisi di SMI bahawa guru-guru yang bersara sangat kerap turun ke sekolah untuk mengambil bahagian dalam aktiviti tertentu, di samping mengekalkan hubungan pendidikan yang telah lama terjalin.

No comments:

Post a Comment