TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, August 5, 2011

MUSIM PERSARAAN PENTADBIR SMI (FAREWELL TO PRINCIPAL, SENIOR TEACHERS)

Bulan Ogos menyaksikan SMK St. Michael, Ipoh (SMI) bakal kehilangan teraju sekolah, Encik Phoon Chong Chee yang akan mula bersara wajib pada 19 Ogos ini. Beliau mula berkhidmat sebagai pengetua SMI sejak November 2005, iaitu jawatan naik pangkat setelah berkhidmat sebagai Penolong Kanan di SMK St. George, Taiping. Dengan latar belakang pengkhususan Kimia dari USM, Encik Phoon juga pernah menyandang jawatan Guru Kanan Sains dan Matematik di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).
 Selain jawatan awam, Encik Phoon juga terlibat aktif dalam kesatuan guru, iaitu NUTP sebagai setiausaha cawangan Perak. Penglibatan berkenaan membolehkan beliau mempunyai akses dengan pengurusan tertinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Selain itu, beliau sering mewakili kesatuan dalam lawatan dan persidangan antarabangsa, seperti di Vietnam dan Denmark.

Sempena persaraan Encik Phoon, satu majlis khas akan diadakan pada tanggal 18 Ogos ini membabitkan seluruh warga SMI. Sepanjang 6 tahun menggantikan tempat Encik Louis Rozario, beliau telah memberi tumpuan terhadap projek naik taraf kemudahan pelajar seperti bumbung bangunan yang baharu, lantai bilik darjah dan makmal, serta aspek keselamatan yang lain. Beliau juga sering menegaskan tentang konsep the last, the least and the lost yang menjadi asas penubuhan SMI pada tahun 1912 dahulu.
Dua hari sebelum persaraan pengetua, seorang lagi anggota pentadbiran sekolah, iaitu Cik Tan Mee Hong, Guru Kanan Kemanusiaan juga akan bersara wajib. Seterusnya pada bulan September, giliran Puan Ratan Kaur, guru akademik tingkatan 6, gred DG 52 akan bersara. Brother Matthews juga bakal menamatkan perkhidmatan pada bulan berikutnya pada usia 65 tahun.

Jasa mereka kepada SMI akan terpahat dengan tinta emas buat selama-lamanya. Semoga mereka akan terus dikurniakan kesihatan yang baik supaya dapat terus menyumbang kepada dunia pendidikan, serta dapat menikmati alam persaraan dengan penuh bermakna. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain...

SELAMAT BERSARA

No comments:

Post a Comment