TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, July 29, 2011

SAMBUTAN AWAL RAMADHAN DI MASJID INDIA (THE CALL OF SACRED MONTH)

Ipoh, Jumaat: 29.7.2011 / 27 Syaaban 1432

Bulan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam, iaitu bulan puasa sudah di ambang. Bulan Ramadhan ialah bulan amal, bulan kebajikan dan bulan yang penuh dengan kesempatan mempertingkat darjat ketaqwaan diri. Kesempurnaan amalan puasa berbekalkan ilmu yang benar menjadi penanda aras penting madrasah tarbiyyah sepanjang 29 atau 30 hari menahan diri daripada makan minum (lapar dan dahaga), serta menahan diri daripada perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.
Penceramah jemputan, hadapan kiri


Begitulah inti sari ceramah Ustaz Tuan Haji Wan Ahmad Salahuddin bin Wan Ahmad Rafaii, Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Kinta Utara kepada lebih kurang 200 orang pelajar Islam sesi pagi SMK St. Michael, Ipoh (SMI). Majlis berlangsung di dewan solat, Masjid India Muslim yang terletak bersebelahan dengan perkarangan sekolah dan Wisma Taiko. Ustaz Wan turut menyeru hadirin supaya menjauhi segala amalan dan kebiasaan yang boleh merosakkan ibadah puasa.
muslimin muslimat SMI

Antara keistimewaan Ramadan yang disebut termasuklah sebagai bulan turunnya al-Qur'an, terbukanya pintu syurga seluas-luasnya, terbukanya pintu rahmat juga seluas-luasnya, syaitan dan jin dirantai, serta anugerah masuk syurga melalui pintu ar-Rayyan. Program anjuran Panitia Pendidikan Islam SMI dengan kerjasama Gabungan Bekas Pelajar Islam SMI (Gapis) itu juga akan diadakan untuk murid sesi petang pada hari yang sama. Usai sesi ceramah, penyelaras tadarus al-Qur'an, Ustaz Suhaimi menyampaikan taklimat pelaksanaan program Ihya' Ramadhan (menghidupkan bulan puasa) yang telah disusun untuk tahun ini.

Hadir sama ialah Encik Mohd Zahir bin Ramli, Penolong Kanan SMI, Tuan Haji Mohd Sidik bin Haji Zakaria, Guru Kanan Bahasa, Ustaz Marhalim, ketua panitia Pendidikan Islam dan guru-guru beragama Islam yang lain. Walaupun ulang kaji ilmu tentang Ramadan dibuat dari masa ke masa, majlis sambutan seumpama ini lebih menjurus kepada proses muhasabah diri bagi menambah baik amalan Ramadhan al-Mubarak seiring dengan peningkatan usia, yang bererti juga makin singkat kesempatan untuk mengumpul bekal akhirat. Kepada semua warga Islam SMI dan pengunjung blog diucapkan selamat berpuasa...

No comments:

Post a Comment