TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, July 7, 2011

BAGAIMANAKAH HENDAK BERGELAR PROFESOR? (THE HIGHEST AUTHORITY IN THE ACADEMIC WORLD)

Sesetengah orang membayangkan bahawa profesor mesti berdahi luas, bercermin mata tebal, berjanggut panjang dan berusia agak lanjut. Profesor juga ialah insan serba tahu yang cukup mengkagumkan. Maka, kalau ada kawan-kawan yang bercakap ala falsafah, mereka akan dipanggil profesor, walaupun hakikatnya kawan itu hanyalah budak sekolah!

Profesor ialah kedudukan tertinggi dalam dunia keilmuan di menara gading. Jawatan hakiki seorang profesor ialah pensyarah universiti yang mengendalikan kuliah, menyelia calon ijazah tinggi dan melakukan penyelidikan yang autentik dalam bidang pengkhususan akademik masing-masing. Di Malaysia, kedudukan profesor ialah suatu jawatan akademik naik pangkat yang perlu melepasi tapisan keutuhan dan norma perjawatan awam.

Sebelum bergelar profesor penuh, seseorang pensyarah mesti memperoleh pangkat profesor madya (associate professor) terlebih dahulu. Sesetengah universiti melantik pensyarah kanan sebagai penolong profesor (assistant professor) sebelum layak dicalonkan sebagai profesor madya. Terdapat sebilangan besar pensyarah universiti yang bersara tanpa apa-apa gelaran akademik seperti itu.

Kelayakan akademik minimum bagi calon profesor madya ialah ijazah sarjana, dengan pengalaman mengajar tidak kurang lima tahun, atau ijazah doktor falsafah (Ph.D) dengan pengalaman mengajar minimum tiga tahun, serta telah terbukti menghasilkan penyelidikan dan sumbangan akademik yang cemerlang dan diiktiraf oleh komuniti cendekia.
Calon profesor perlu membuat permohonan untuk proses temu duga di hadapan panel profesor kanan, pentadbiran universiti dan wakil majikan (Jabatan Perkhidmatan Awam). Antara profesor temuda yang pernah dilantik ialah Dr. Othman Yong dari Fakulti Pengurusan Perniagaan UKM yang ketika itu berusia 33 tahun. Beliau yang asalnya penyandang ijazah sarjana muda matematik kemudian beralih kepada pengkhususan kewangan bagi ijazah sarjana dan Ph.D.

Tempoh minimum untuk lulus ijazah sarjana muda ialah tiga tahun, sarjana setahun dan Ph.D dua tahun. Pelajar sarjana muda yang didapati cemerlang akan terus menyambung pengajian ke peringkat Ph.D tanpa perlu ijazah sarjana. Sebagai contoh, seorang pelajar UKM tamat ijazah sarjana muda ketika berusia 22 tahun dan lulus Ph.D dalam usia 25 tahun sahaja.

Gelaran profesor hanya boleh digunakan selagi pensyarah berkenaan masih berkhidmat di universiti. Panggilan profesor hanya boleh dikekalkan sampai bila-bila andainya seseorang profesor dianugerahkan pula dengan gelaran profesor emeritus. Di Malaysia, sebagai tambahan, sudah ada seorang profesor diraja (Pak Ungku Abdul Aziz, pencetus idea penubuhan Lembaga Tabung Haji) dan 3 orang profesor ulung, termasuk Prof. Dr. Shamsul Amri Baharuddin dari UKM...

No comments:

Post a Comment