TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, July 27, 2011

KADET BOMBA PRAUNIVERSITI GILAP KEPIMPINAN (ENVISIONS THE DREAM TEAM)

Berdiri dari kiri: Toh Jin Yan, Nikki Lee (Penolong Bendahari),
Chong Jiy Cheng (Timbalan Pengerusi), Cikgu Syarani bin Ismail
(guru pelatih UPSI),Wong Jing Siong (Pengerusi),
Shahsidaran (Setiausaha),
Raja Iswara, Jotham (Penolong Setiausaha), Farez,
 Duduk dari kiri: Yuanath, Darren, Sanjay, Tan Chik Yong (Bendahari)

Exco Kadet Bomba Prauniversiti SMI

Antara matlamat program pengajian prauniversiti ialah untuk menggilap bakat kepimpinan dalam kalangan generasi muda yang memiliki ciri-ciri modal insan berkeperibadian tinggi. Ilmu dan kebijaksanaan yang ditimba daripada bilik-bilik kuliah dan rujukan bahan bacaan autentik selanjutnya dipindahkan dalam bentuk kegiatan lapangan sebenar. Menerusi proses perancangan dan pentadbiran komponen kokurikulum yang tertib, pelajar tingkatan 6 akan disediakan dengan pengalaman pembelajaran organisasi yang dinamik sifatnya.

Di SMK St. Michael, Ipoh (SMI), pasukan kadet bomba yang hanya dibuka kepada pelajar prauniversiti tingkatan 6, tumpuan terhadap kualiti kepimpinan begitu terserlah. Setiap anggota pasukan dilatih dengan disiplin, integriti dan kebijaksanaan dalam konteks organisasi. Segala perancangan aktiviti pasukan menjurus kepada pembentukan sebuah kumpulan yang memiliki hala tuju yang jelas.

Walaupun pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia belum membuat keputusan muktamad tentang status pasukan kadet bomba prauniversiti, anggota pasukan di SMI ternyata sangat berdikari. Malah, salah seorang guru penyelaras pasukan memiliki tauliah kejurulatihan daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat sendiri, serta bertaraf pegawai. Pasukan berkenaan akan menyambung semula aktiviti mingguan selepas cuti hari raya puasa ini... 

No comments:

Post a Comment