TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, July 11, 2011

WAJAH-WAJAH BOSAN (THE PRISON MIND)

Hidup terkurung memang amat membosankan. Azab, bengang, derita, geram, gundah gulana, hiba, kecewa, keliru, kosong, marah, merana, murung, niskala, patah hati, pedih, putus asa, sedih, seksa, sendiri, sengsara, sepi, sunyi, terkilan, terpencil, terpinggir, tertekan dan pelbagai bentuk perasaan berat yang ditanggung datang bertubi-tubi. Barangkali mungkin itu yang akan diluahkan oleh haiwan-haiwan yang menjadi tontonan pengunjung di zoo dan pameran andai boleh bersuara seperti manusia.
Di persekitaran habitat semula jadi, haiwan-haiwan itu bebas bergerak semahu-mahunya. Kera, monyet, lotong dan ungka bagaikan pelagak ngeri bergayut dan melompat dari dahan ke dahan. Kura-kura, penyu dan tuntung ialah perenang perkasa yang menakluk kawasan berair.

Apakah iktibar yang boleh kita ambil? Barangkali kita boleh membuat renungan kendiri bahawa kita tidak seyogia mengurung diri sendiri, apatah lagi cuba mengurung orang lain. Maksudnya, percubaan mengongkong minda dengan sesuatu pendirian yang tidak tentu hujung pangkal bakal menjerumuskan diri dalam kumpulan wajah-wajah bosan seperti yang dialami oleh haiwan tontonan tadi...

No comments:

Post a Comment