TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, May 31, 2013

KESINAMBUNGAN LEGENDA SMK ST. MICHAEL, IPOH BERTERUSAN (MICHAELIAN IN THE FEDERAL MINISTERS LINE-UP)

Sebagai sekolah premier yang sudah melepasi usia 100 tahun, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) memang memiliki sesenarai panjang legenda (istilah bekas pelajar berjaya dalam kajian keberkesanan sekolah) yang telah mengukir nama hingga ke peringkat antarabangsa. Mereka termasuk tokoh akademik, pemimpin politik dan korporat, pegawai tinggi awam, atlet dan aktivis sosial. Ketua polis negara yang baru bersara, Tan Sri Ismail Omar ialah bekas Michaelian yang berjaya mendaki puncak kecemerlangan dalam kerjaya beliau.
Profesor Datuk Dr. Abdullah bin Mohamad Said
(sumber gambar: facebook  beliau)

Sepertimana Tan Sri Ismail Omar yang digilap menerusi kelas rancangan khas (aliran Inggeris), Profesor Dato' Dr. Abdullah bin Mohamad Said, 56, juga menjulang nama sekolah apabila dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Universiti Teknologi Mara (UiTM). Anak kelahiran Tualang Sekah, Malim Nawar sering datang ke SMI sebagai tanda ikatan yang kuat dengan alma mater beliau. Rakan beliau, Profesor Madya Dr. Ahmad Nidzam, pensyarah UKM pula merupakan penganalisis politik yang terkenal.
Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim, isteri dan anak
(sumber gambar nostalgia: klik di sini)

Khoo Kay Kim, sarjana sejarah masyarakat Malaysia yang ulung memang tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau belajar di SMI semasa tingkatan enam, sebelum menjadi guru di SMK Horley Methodist, Teluk Intan dan seterusnya pensyarah di Universiti Malaya. Sebagai seorang yang suka berterus terang, pengamatan beliau dalam dunia kecendekiawanan dan sukan sering menjadi rujukan.
Dato' Seri Haji Ahmad Husni bin Mohamad Hanadzlah
(sumber gambar: di sini)

Ahmad Husni, 61, bekas Michaelian yang berkecimpung dalam dunia politik kebangsaan dan dilantik semula sebagai Menteri Kewangan Kedua Malaysia baru-baru ini. Tahniah dari sekalian warga SMI, Dato' Seri!. Beliau sisawazah ekonomi dari Universiti Malaya dan sarjana pengurusan (Institut Pengurusan Asia, Manila) dan kewangan Islam (UIAM). Kebelakangan ini Dato' Seri Ahmad Husni kerap singgah di SMI untuk meninjau kemajuan sekolah lama beliau.

Legenda yang tersenarai merupakan angkatan generasi X yang telah mengecap kejayaan peribadi,keluarga, masyarakat, negara dan juga SMI. Mereka wajar dicontohi dari segi kegigihan belajar dan proses menimba pengalaman di sebuah sekolah yang unik seperti SMI. Generasi Y SMI juga menunjukkan petanda bahawa mereka bakal muncul sebagai legenda sekolah berkesan dalam tempoh terdekat...

No comments:

Post a Comment