TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Saturday, July 9, 2011

MEMAHAMI HAIWAN PELIHARAAN (THE WORLD OF PROLIFIC BREEDER)

Kucing ialah binatang peliharaan paling popular di dunia dengan jumlah populasi dianggarkan sebanyak 202 juta ekor, diikuti oleh anjing sebanyak 171 juta ekor. Kajian mendapati bahawa hobi memelihara binatang dapat mengurangkan tekanan, di samping memanjangkan usia pemilik. Buktinya, daripada 29 pesakit jantung tersumbat (koronari) yang tiada binatang peliharaan, 11 daripadanya mati, berbanding dengan hanya 3 daripada 52 pesakit yang memelihara binatang di rumah masing-masing tidak berjaya diselamatkan.
Terdapat juga petua orang dahulu kala bahawa dengan memelihara binatang, cubaan pukau oleh pencuri tidak akan berkesan. Setakat ini belum ada kajian yang dapat mengesahkan perkara berkenaan. Namun, sebagai ikhtiar, tidak salah untuk mencuba setelah tawakal terhadap ketentuan Ilahi.

Pemilik bintang peliharaan patut memiliki pengetahuan tentang keperluan makan minum, rawatan dan tanggungjawab lain terhadap makhluk yang bernyawa itu. Risiko jangkitan dan sensitiviti jiran, khususnya di kawasan taman perumahan hendaklah diambil kira. Naluri berpasangan dan kadar pembiakan binatang peliharaan juga tidak boleh diabaikan.

Kanak-kanak yang sukakan arnab (bunnies, buck (jantan dewasa), doe (betina dewasa), kitten (arnab muda) perlu dilatih untuk membelai binatang itu dengan cermat kerana struktur tulang arnab yang lembut. Arnab ialah sejenis binatang sosial yang gemar bergerak bebas dan bermain-main. Maka, arnab perlu dibiarkan menghambur ke sana ke mari di kawasan padang rumput terbuka supaya keletah semula jadi dunia liar mereka terserlah.
Andai kata kelihatan tanda-tanda kemurungan, arnab hendaklah dibawa berjumpa doktor veterinar untuk pemeriksaan lanjut. Jangan lupa bahawa usia haiwan peliharaan tidaklah sepanjang mana. Arnab misalnya boleh bertahan antara 9 hingga 12 tahun, bermakna umur tua seekor arnab mungkin hanya 4 tahun...

No comments:

Post a Comment