TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Saturday, August 20, 2011

MAJLIS IFTAR RAMADAN SMI (REWARDING CHARITY OF PROVIDING FOOD DURING FAST BREAKING)

Ipoh, Jumaat: 19.8.11 / 19 Ramadan 1432

Sebagai bulan pendidikan, umat Islam dilatih supaya bersifat pemurah pada bulan Ramadan untuk diteruskan sepanjang hayat mereka. Justeru, menjamu orang-orang yang berbuka puasa, walaupun hanya dengan sebiji kurma, atau minimum seteguk air ialah tuntutan yang sangat dianjurkan. Mereka yang ikhlas melakukannya akan beroleh ganjaran pahala sama dengan setiap orang dijamu tanpa mengurangkan pahala orang yang berpuasa itu.
Warga Islam SMK St. Michael, Ipoh (SMI) tidak mahu ketinggalan dalam perlumbaan ke arah kebajikan sedemikian. Panitia Pendidikan Islam, dengan kerjasama Persatuan Pelajar Islam dan Gabungan Bekas Pelajar SMI (Gapis) telah berjaya menggamit kehadiran hampir 300 orang warga SMI, termasuk guru, kakitangan, pelajar dan bekas pelajar yang sanggup datang dari jauh. Majlis berbuka puasa diadakan di kawasan tapak perhimpunan, manakala solat Maghrib, Isya' dan tarawih diadakan di dalam dewan SMI.
Antara tetamu jemputan ialah Ustaz Wan Ahmad Salahuddin, Penolong PPD (Pendidikan Islam) dan Dato' Bro. Vincent Cockery. Sementara itu, semua pemimpin utama Gapis juga hadir, termasuk Hang Tuah Arshad (pengerusi), Dr Kamaruddin (timbalan pengerusi), Cikgu Adi Yusri (setiausaha) dan Cikgu Abdul Rahman (dari Tapah, AJK). Imam Masjid Bangsar, Tuan Haji Khairuddin, juga bekas pelajar SMI, seperti tahun lalu sanggup turun dari ibu kota untuk memimpin majlis solat, bacaan surah Yasin, dan tazkirah.
Sesi tazkirah menekankan tentang kepentingan transformasi dalam diri insan untuk meningkatkan iman dan taqwa secara berterusan. Tuan Haji Khairuddin banyak menggunakan ibarat dan tamsilan, contohnya kisah burung helang yang mula mengepak hingga berjaya melayang tinggi di udara. Jemaah juga digesa supaya segala pengamatan mereka terhadap fenomena ciptaan Allah hendaklah berdasarkan ilmu agar bertambah dalam keinsafan tentang betapa kerdil seseorang insan, serta mendorong usaha penyelidikan (tadabbur).
Al-Fadil Ustaz Suhaimi atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amy bertindak selaku penyelaras program bagi memastikan bahawa pelajar yang hadir menunjukkan adab dan disiplin sebagai Muslim. Ustaz Amy kelihatan sentiasa dengan hailer di tangan bagi memberi arahan yang perlu. Majlis juga dimaklumkan bahawa Ustazah Hartini akan berpindah ke SMK Anglo Chinese (ACS) mulai minggu hadapan...

No comments:

Post a Comment