TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, May 20, 2011

SEKOLAH SELAMAT TIADA KOMPROMI (MANAGING RISK IN SCHOOL)

Ipoh, Jumaat: 20/5/11, 16 Jamadil Akhir 1432

Kepercayaan masyarakat terhadap keselamatan kanak-kanak di sekolah memang amat tinggi. Sejak zaman-berzaman ibu bapa berasa tenang untuk bekerja selagi anak-anak mereka berada dalam jagaan pihak sekolah. Sebab itulah metafora babby-sitter turut diberikan kepada institusi sekolah.

Keselamatan yang dimaksudkan merangkumi aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek kanak-kanak. Guru-guru berperanan sebagai pengganti ibu bapa, in loco parentis, dalam batasan yang ditetapkan oleh undang-undang. Tanggungjawab berjaga-jaga, atau the duty of care terletak kepada pengetua dan guru-guru penolong supaya tidak berlaku sebarang kecuaian (negligence) yang boleh mengakibatkan tindakan undang-undang dikenakan.

Antara perkara penting yang wajib dilaksanakan oleh pihak sekolah ialah dari segi keselamatan kebakaran. Memandangkan bangunan sekolah dilengkapi dengan pendawaian elektrik serta disambungkan pula dengan pelbagai peranti elektronik, risiko kejadian litar pintas dan kebakaran mesti diambil berat. Pemeriksaan berkala dan pemeriksaan mengejut apabila ada keperluan mesti dilaksanakan tanpa gagal.
En. Razuran (AJK Keselamatan SMI) meneliti panel amaran kebakaran. 
Di sebelah beliau ialah wakil kontraktor senggaraan, En. Shafie. 
Penulis blog (PB) hadir atas kapasiti guru kadet bomba.

Jawatankuasa Keselamatan SMK St Michael, Ipoh (SMI) menyediakan jadual pemeriksaan dan senggaraan alatan keselamatan seperti panel amaran dan pam air. Selain itu, alat pemadam api, pili, hos dan kotak kaca loceng amaran api dipastikan berkeadaan baik supaya rekod tentangnya dapat dipantau oleh pihak pentadbiran sekolah. Kontraktor yang dilantik, Permai Sakti telah membuat pemeriksaan berjadual mereka di seluruh premis SMI bagi mengenal pasti tindakan-tindakan yang perlu...

No comments:

Post a Comment