TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, June 3, 2011

NASI DAGANG IKAN PATIN (THE EAST COAST CUISINE)

Sempena cuti sekolah kali ini, negeri-negeri pantai timur Semenanjung, iaitu Kelantan, Pahang dan Terengganu menjadi tumpuan pelancong dalam negara. Kebanyakan bilik penginapan seperti hotel dan resort habis ditempah. Permintaan yang tinggi itu memberi peluang kepada pemilik inap desa yang semakin banyak bilangannya.

Perjalanan dari arah Kuala Lumpur pasti akan melintasi negeri Pahang Darul Makmur. Orang-orang Ipoh juga boleh memilih laluan Cameron Highland - Lojing - Kenyir - Felda Aring - Gua Musang yang penuh dengan selekoh tajam dan curam. Bagi pemandu yang inginkan keselesaan, mereka boleh memilih lebuh raya tol, iaitu Lebuh Raya Pantai Timur yang hingga kini berakhir di plaza tol Jabor.
Sama ada memilih laluan jalan raya biasa tanpa tol atau lebuh raya, pengalaman singgah di bandar Temerloh pasti berbeza. Temerloh ialah bandar ikan patin, sama ada patin bunga (liar dan bebas di sungai), atau patin sangkar (ternak air). Harga sepotong ikan patin bunga ialah RM12, manakala sepotong ikan patin sangkar ialah RM7 yang dimasak dengan gulai tempoyak.

Harga yang dinyatakan itu ialah harga kawalan di kawasan rawat dan rehat selenggaraan MTD Prime Berhad. Kalau di premis lain, tanyalah harga dahulu sebelum membuat pesanan supaya tidak berasa ditipu pula. Walaupun di bandar-bandar lain juga banyak ikan patin, tetapi patin Temerloh tidak dapat ditandingi.

Ikan patin Temerloh disajikan bersekali dengan nasi putih dan boleh ditambah hidangan sayur-mayur seperti umbut kelapa yang membuka selera. Bagi sesiapa yang tidak biasa menikmati ikan sungai yang dianggap hanyir, mereka boleh memesan ayam berlada atau manisan.
Masuk ke Terengganu pula segera terhidu aroma keropok lekor dan nasi dagang. Berbeza dengan nasi dagang Kelantan yang menggunakan beras hitam, nasi dagang Terengganu ialah campuran beras putih panjang kualiti tinggi dengan sedikit pulut. Pelengkap nasi dagang Terengganu ialah ikan aya, atau dikenali di sebelah pantai barat sebagai ikan kayu atau ikan tongkol.

Menu lain yang boleh dicuba ialah laksam. Minuman tidak banyak berbeza, kecuali pesanan air nira atau juga dikenali sebagai air tuak. Minuman yang dihasilkan daripada air kelapa muda itu bukanlah memabukkan sebagaimana minuman beralkohol dan status halalnya tidak perlu diragukan.

Bab-bab makan minum ini mestilah dikawal dengan disiplin kendiri yang kuat. Pengambilan hidangan yang seimbang masih perlu dijadikan pertimbangan walaupun makanan dan minuman yang dijual kelihatannya begitu lazat. Sesekali mencuba tidak salah, bukan begitu?


1 comment:

  1. hahaa... sy rsa teruja bila trbca artikel nasi dagang ikan patin nie... bkn sbb nma sy fatin.. tpi semmngnya sy sngt gemar mkn nasi dagang tpi xprnh pula mkn ngan ikan patin.. ini kali pertama sy mndgrnya.. terima kasih cikgu azhar kerana beri sy stu lgi ilmu mngenai mknn yyg begitu lazat ini.. klu xde blog cikgu ni mungkin sy xkn prnh tw yg ikan patin juga boleh dmkn dgn nasi dagang... ape ape pown... TERBAIIIIKK~... wslm...

    ReplyDelete