TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, June 2, 2011

PENYERTAAN GURU DALAM KOPERASI (JOINTLY OWNED TEACHER'S ENTERPRISES ENTITY)

Sebagai penjawat awam, guru disekat daripada menjalankan aktiviti perniagaan secara individu. Jika kakitangan awam terlibat dengan aktiviti luar tugas hakiki yang mendatangkan ganjaran kewangan, jumlahnya hendaklah tidak melebihi 25 peratus emolumen bulanan. Taktik penggunaan nama proksi dalam perniagaan jualan langsung (multi-level marketing) dan kepentingan perniagaan yang lain mungkin sukar untuk dibuktikan.

Kebanyakan guru memiliki bakat keusahawanan yang tinggi kerana proses pengajian tinggi yang dilalui, di samping kebolehan mengelolakan pelbagai projek di sekolah yang membabitkan urusan kewangan. Kuasa beli kaum guru juga sangat didambakan oleh para peniaga. Dengan purata pendapatan RM4k sebulan, bayaran emolumen keseluruhan guru di sekolah kerajaan yang berjumlah 400,000 orang mencecah RM1.6 bilion, atau setahun menghampiri RM20 bilion. 

Maka, jika tiada larangan dikenakan, sekolah akan diserbu oleh jurujual, ejen insurans, peniaga kad kredit, wakil pelancongan, pemaju hartanah dan macam-macam jenis manusia lain, termasuk pemungut derma. Guru-guru juga akan menerima kiriman risalah promosi daripada macam-macam syarikat. Sudah tentulah keadaan sedemikian tidak diingini sama sekali.
upacara akad serahan zakat niaga berjumlah RM53k oleh Kagum

Sebaik-baiknya bakat keusahawanan dan kuasa beli guru disalurkan menerusi gerakan koperasi yang khusus untuk mereka. Antara koperasi guru yang berjaya ialah Koperasi Guru-Guru Semenanjung Malaysia (KGGSM) dan Kesatuan Guru-guru Melayu Perak (Kagum). Sesetengah koperasi guru menjadi kelab orang pencen memandangkan merekalah yang mempunyai kelapangan waktu untuk mengelolakan kegiatan koperasi guru secara sepenuh masa.
anak anggota Kagum yang cemerlang dalam PMR, SPM dan STPM

Selain skim pinjaman peribadi, pelancongan dan perumahan, aspek kebajikan ahli seperti hadiah pelajaran dan khairat kematian juga disediakan oleh koperasi. Bonus dan dividen tahunan yang diisytiharkan bergantung kepada kecekapan pengurusan kewangan dan pemilihan projek yang berdaya maju. Kagum yang berpangkalan di Medan Gopeng, Ipoh misalnya berjaya memberikan dividen sebanyak 7 peratus atas pemilikan saham dan deposit keanggotaan...

No comments:

Post a Comment