TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, October 6, 2011

BELAJAR EKONOMI MESTI GIGIH (ONE SIZE FITS ALL)

Berbeza dengan mata pelajaran lain, Ekonomi memerlukan tumpuan terhadap pembentukan dan aplikasi konsep yang merupakan modifikasi sesuatu fenomena yang rencam. Alat-alat utama dalam menjelaskan konsep dan teori ekonomi termasuklah data (rekaan, sebenar), gambar rajah (keluk) dan persamaan matematik. Dalam konteks peperiksaan, calon perlu sangat peka terhadap tugasan soalan.

Sebagai contoh, penentu permintaan berbeza dengan penentu keanjalan permintaan (pasaran barang). Dalam peperiksaan percubaan STPM negeri Perak baru-baru ini calon diminta menjelaskan tentang penentu keanjalan permintaan faktor. Sebahagian calon didapati memberikan jawapan yang menjurus kepada pasaran barang, lalu mengakibatkan mereka mendapat markah 0!

Begitu juga dengan keperluan gambar rajah atau contoh berangka. Jika tugasan soalan tidak menyatakan "dengan bantuan...", maka lebih baik calon memberi tumpuan terhadap penjelasan konsep dan teori sahaja. Keluk dan data hanyalah berfungsi sebagai rangka jawapan dan tidak perlu dimasukkan dalam jawapan sebenar.
Panitia Ekonomi SMK St. Michael, Ipoh saban tahun menganjurkan beberapa sesi bengkel dan taklimat tentang perancangan jawapan kertas peperiksaan. Pada tahun ini, Cikgu Aminuddin, guru cemerlang Ekonomi dari SMK Dr Megat Khas, Ipoh telah sudi mengisi program bengkel khas Ekonomi untuk pelajar prauniversiti 6 Atas. Seperti juga guru ekonomi yang lain, beliau terus memberi penekanan khusus tentang kaedah menentukan pelan jawapan bagi setiap bahagian dalam kertas Ekonomi.

Cikgu Aminuddin ialah guru yang sangat berpengalaman dalam mata pelajaran Ekonomi dan telah mendapat undangan mengendalikan bengkel mata pelajaran Ekonomi kepada pelajar dan juga guru di seluruh negara. Kehadiran beliau dapat mengukuhkan keyakinan pelajar SMI tentang keperluan dan juga kesilapan yang biasa dilakukan oleh calon peperiksaan STPM. Kini, terpulang kepada pelajar SMI sendiri bagi menggunakan maklumat dan saranan yang diterima dalam bengkel berkenaan...

No comments:

Post a Comment