TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, August 29, 2012

LALUAN KE SMI SESAK TERUK SEMPENA RAPTAI MERDEKA (ANNUAL TRAFFIC JAM AT ST MICHAEL'S)

Ipoh, Rabu: 29/8/12 = 11 Syawal 2012

Antara sebab SMK St. Michael, Ipoh (SMI) dikenali ialah kedudukannya yang strategik di bandaraya Ipoh, iaiatu berhadapan dengan Padang Ipoh, serta berjiran dengan bangunan Darul Ridzuan yang menempatkan kompleks Dewan Undangan Negeri Perak. Banyak acara peringkat negeri dan kebangsaan berlangsung di sana. Secara tidak langsung, SMI juga menjadi panduan arah dan mercu tanda kepada peserta. Maklumat seperti itu dengan cepat tersebar secara lisan dan komunikasi maya.
Saban tahun acara sambutan hari kemerdekaan diadakan di Padang Ipoh diadakan, paling tidak untuk peringkat daerah. Kesesakan jalan raya yang berlaku menyebabkan pergerakan kenderaan tersekat dan warga SMI perlu merancang perjalanan lebih awal supaya tiba selewat-lewatnya pada pukul tujuh pagi di perkarangan sekolah. Mujur juga pada tahun ini, jalan masuk ke SMI ditutup pada pukul lapan pagi, berbanding dengan pukul 7.10 pagi pada tahun lalu.
Konsep sekolah selamat terus diguna pakai. Keselamatan murid menyeberang jalan besar menerima bantuan kawalan lalu lintas oleh warden trafik lantikan sekolah. Setakat ini, segala langkah berjaga-jaga telah dipatuhi dengan sepenuhnya.
Pasukan pancaragam SMI turut mengambil bahagian untuk memeriahkan acara sambutan. Jika berjaya muncul sebagai pemenang,  pasukan itu berpeluang membawa balik hadiah wang tunai, serta hadiah iringan. Jika sebaliknya, persembahan dalam acara berskala besar seperti itu bakal memberi pengalaman pembelajaran yang berguna kepada ahli pancaragam sekolah. 
Kawasan sekolah juga dipenuhi dengan kibaran jalur gemilang. Suasana raptai dapat dilihat dengan jelas dari bilik darjah aras atas. Namun, aktiviti pembelajaran tidak terjejas justeru warga SMI tahu mengawal diri.
Acara raptai diakhiri dengan lintas hormat pasukan pakaian seragam, kenderaan tentera dan helikopter. Menjelang pukul 10.15 pagi, para peserta mula bersurai. Mungkin sahaja warga SMI mengalami sedikit kesulitan, tetapi promosi percuma nama SMI tidak dapat dinilai dengan wang ringgit...

No comments:

Post a Comment