TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, August 17, 2012

PENGISIAN RAMADAN DI ST MICHAEL (THE FASTING DEAL)

Ipoh: Rabu, 15/8/12 = 26 Ramadan 1433

Bulan puasa sudah di penghujung. Pihak Jawatankuasa Aktiviti Pendidikan Islam, SMK St. Michel, Ipoh (Japim) telah melaksanakan pelbagai program membabitkan semua warga sekolah yang sedang menjalani ibadah berkenaan. Antara lain ialah tadarus al-Qur'an bagi kumpulan murid dan guru, serta penerbitan buletin Ramadan untuk edaran percuma. Selain itu, Japim turut menjayakan majlis berbuka puasa (iftar) dan khatam al-Qur'an.
Guru dan murid SMI yang beragama Islam berkumpul di dewan sekolah bagi menyaksikan acara khatam al-Qur'an sejak pukul 10.30 pagi. Kelihatan bahawa bilangan murid lelaki yang segak dengan persalinan baju Melayu dan sampin sekolah semakin banyak. Turut hadir ialah Encik Ahmd Kemunchak bin Abdul Karim, Penolong Kanan (Pentadbiran dan Kurikulum), Puan Hajah Normah binti Haji Karimin (PK Kokurikulum), Puan Norhayati binti Abdullah (GK Kemanusiaan) dan guru-guru Islam yang lain.
Majlis diakhiri dengan ceramah khas oleh al-fadil Ustaz Abdul Aziz bin Jais, Penolong Pegawai Pelajaran Daerah (Pengurusan Organisasi Sekolah, Kinta Utara). Beliau menyentuh peranan generasi muda dan institusi keluarga dalam menyumbang terhadap kekuatan ummah. Contoh peristiwa sirah dan semasa memudahkan kefahaman khalayak tentang isi ceramah.
Sementara itu, pada hari Jumaat (10/8/12 = 21 Ramadan 1433) yang lalu, hampir 200 orang warga SMI hadir sempena majlis berbuka puasa yang turut disertai oleh wakil Gabungan Bekas Pelajar Islam SMI (Gapis), serta wakil La Salle, Dato' Bro. Vincent Cockery. Sebelum itu, Ustaz Khairuddin bin Abdul Malik, bekas Michaelian, yang kini Imam Masjid Bangsar memimpin bacaan tahlil dan doa. Hadirin kemudian menikmati hidangan berbuka puasa yang disediakan dengan penuh kesyukuran.
Sebahagian guru hadir seisi keluarga. Si cilik didedahkan dengan program keramaian rasmi tempat ibu bpa mereka bekerja. Keletah mereka sudah tentu menarik perhatian hadirin.
Usai iftar, hadirin bergegas ke dalam dewan yang bertukar menjadi surau. Sekali lagi Ustaz Khairuddin memimpin solat Maghrib, bacaan Yasin, solat hajat, solat Isyak, tarawih dan witir. Majlis berakhir pada pukul 10 malam...

No comments:

Post a Comment