TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, August 31, 2012

KADET BOMBA SMI TERUS AKTIF (TAPPING LEADERSHIP TALENT)

Kadet bomba ialah salah satu pasukan unit pakaian seragam pelajar tingkatan 6, SMK St. Michael, Ipoh (SMI). Sebagaimana kegiatan kokurikulum prauniversiti yang lain, anggota kadet bomba didedahkan dengan kepimpinan organisasi, perkhidmatan kesukarelaan dan kebajikan. Kebolehan berkenaan sangat penting sebagai aplikasi pembelajaran semasa, persediaan pengajian tinggi, alam pekerjaan dan kehidupan hari muka.
Asas utama mana-mana unit pakaian seragam, sama ada berasaskan perkhidmatan awam (government organisation, GO) seperti kadet bomba, kadet polis, dan kadet tentera, atau berasaskan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti PBSM, pengakap dan seni bela diri ialah disiplin. Maka, aktiviti kawad kaki ialah rutin dalam perjumpaan mingguan. Kaedah memberi dan menerima hukuman atau perintah memerlukan keseragaman dan tumpuan.
Pasukan kadet bomba SMI juga menggalas satu lagi tanggungjawab besar, iaitu menjalin kerjasama dengan Jawatankuasa Keselamatan Sekolah (4K) untuk mengatur latihan kawad kebakaran, sama ada secara berjadual atau mengejut. Anggota kadet bomba diserahkan tugas untuk memantau pergerakan warga sekolah, mencatat maklumat yang ditentukan dan mencadangkan langkah penambahbaikan latihan. Modul latihan Jabatan Bomba dan penyelamat Malaysia juga bakal diguna pakai apabila penyelarasan tentang sistem modular dimuktamadkan kelak...

No comments:

Post a Comment