TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, September 4, 2012

MAJLIS SAMBUTAN MERDEKA KE-55 DI ST. MICHAEL (NURTURE PATRIOTIC VALUES IN SCHOOL)

Ipoh, Selasa: 4/9/12 = 17 Syawal 1433

Dari segi asal usul kata (etimologi), patriotisme berasal daripada perkataan kuno Greek, iaitu patria, yang merujuk kepada suku kaum berkaitan keunggulan kaum bapa, atau bermaksud tanah bapa (fatherland). Patria ialah versi feminin kepada patrio justeru kebanyakan istilah untuk negara digandingkan dengan keunggulan ibu seperti ibu pertiwi (motherland), ibu negara (capital city) dan tanah bonda. Patrotisme pula bererti semangat cinta akan negara.
Sempena sambutan kemerdekaan negara ke-55, warga SMK St. Michael, Ipoh (SMI) tidak ketinggalan menunjukkan semangat patriotik yang terserlah menerusi program khas sebentar tadi. Selain ucapan pengetua yang memakan masa hampir satu jam, majlis dimeriahkan dengan persembahan panitia, di samping nyanyian beberapa buah lagu patriotik. Semua warga SMI sesi pagi hadir di tapak perhimpunan, kecuali mereka yang terbabit dengan peperiksaan percubaan SPM dan STPM.
Program sambutan merdeka di SMI bersifat serba sederhana, tetapi meninggalkan kesan yang diharapkan kepada seluruh warga sekolah. Kerjasama yang erat antara jawatankuasa dengan peserta program ialah bukti kejayaan permuafakatan di sekolah. Majlis yang dilaksanakan akan terpahat sebagai kenangan alam persekolahan yang sukar untuk luput daripada ingatan.
Pelepasan peserta konvoi bermotosikal ala perlumbaan grand prix F1 dilakukan oleh pengetua. Konvoi diketuai oleh kereta yang membawa Puan Norhayati, guru kanan kemanusiaan, merangkap penyelaras program. Jalur gemilang dijulang dan dikibarkan dengan megah.
Pasukan konvoi bermotosikal dianggotai oleh pelajar prauniversiti tingkatan 6 Rendah yang diketuai oleh Neran Nicholas, calon ketua umum SMI sesi 2012 / 13. Semua kenderaan dihiasi dengan jalur gemilang. Peserta konvoi menampakkan wajah yang ceria dan teruja.
Peserta konvoi bergerak mengelilingi kawasan sekolah melalui Wisma Taiko, Kompleks Islam sebelum kembali memasuki kawasan pagar SMI. Konvoi turut diiringi oleh pasukan polis balai Ipoh. Keselamatan murid memang tiada sebarang kompromi.
Acara sambutan turut diserikan dengan persembahan panitia sejarah, bahasa Melayu, serta sivik dan kewarganegaraan. Persembahan lagu dan puisi oleh pelajar berjaya mencuri tumpuan khalayak dalam keadaan cuaca yang agak redup dan nyaman. Semua hadirin juga menyanyikan lagu "Jalur Gemilang" dan "Keranamu Malaysia"...

No comments:

Post a Comment