TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, September 24, 2012

MAJLIS PENUTUP BULAN KEMERDEKAAN KE-55 (THE AWAKENING OF GENERATION Y )

Serahkan kepada ahli akademik dan cendekiawan untuk berhujah sama ada negara kita pernah dijajah, atau sekadar diduduki dan dinaungi oleh kuasa asing yang datang dengan misi 3G mereka (gold, gospel, glory). Mereka lebih arif dalam ilmu pensejarahan dan aliran pemikiran dalam disiplin berkenaan. Sejak kejatuhan Melaka ke tangan Portugis (1511), kemudian silih berganti antara penguasaan Belanda, Inggeris dan Jepun, terutama negeri pantai barat Semenanjung yang begitu kaya dengan khazanah bumi.

Nikmat kemerdekaan yang dikecapi kini ialah rentetan perjuangan generasi dahulu, termasuk para ulama, guru dan pemimpin masyarakat. Generasi muda yang sinonim dengan kecanggihan teknologi perlu diberi pendedahan tentang peri pentingnya menghargai keamanan, kebebasan dan kemakmuran di bumi bertuah ini. Kita boleh berfikir secara sejagat (global), tetapi mesti ada jati diri dan menjaga nilai-nilai tempatan.
Demikian antara inti pati ucapan Drs. Rajendran Naidu, Penolong Kanan, Hal Ehwal Murid, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) dan Puan Norhayati binti Abdullah, Guru Kanan Kemanusiaan sempena majlis perasmian penutup sambutan bulan kemerdekaan ke-55 dan Hari Malaysia ke-49 pagi tadi. Meskipun penerimaan generasi muda, khususnya murid sekolah memang berbeza jika dibandingkan dengan golongan dewasa, mereka juga memiliki semangat cintakan negara. Panitia Sejarah, Panitia Sivik dan Kewarganegaraan, serta Panitia Bahasa Melayu dan Panitia Bahasa Inggeris telah berganding bahu menjayakan program sambutan kali ini.

Selain ucapan ringkas dan nyanyian lagu patriotik, majlis diisi dengan upacara penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan bertemakan kemerdekaan yang dianjurkan. Antaranya ialah peraduan menulis rencana, hiasan bilik darjah dan logo sambutan peringkat sekolah. Semoga program sambutan bulan kemerdekaan dan Hari Malaysia kali ini memberi impak besar terhadap warga SMI yang juga merayakan sambutan 100 tahun penubuhan sekolah yang begitu berjasa kepada negara kita...

No comments:

Post a Comment