TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, September 20, 2012

GURU PELATIH UNITAR TAMAT PRAKTIKUM (PROTEGE AND MENTORING IN THE SCHOOL SETTING)

Ipoh, Khamis: 20/9/12 = 

Sebelum layak bergelar guru sekolah, seseorang calon itu perlu melengkapkan sejumlah jam kredit kuliah, tutorial dan tugasan di kampus sebelum menjalani latihan praktikum di bilik darjah sebenar. Dalam tempoh latihan, guru pelatih bakal menerima pendedahan tentang persekitaran pembelajaran untuk aplikasi kaedah dan teori yang dipelajari. Guru pelatih juga berpeluang menimba pengalaman guru-guru terlatih yang bertindak sebagai pembimbing dan rakan kecemerlangan pembelajaran murid sekolah.

SMK St. Michael, Ipoh telah menerima enam orang guru pelatih Universiti Tun Abdul Razak (Unitar), kampus Sunway, Kuala Lumpur bermula pada bulan Jun yang lalu. Kini, mereka telah selamat menjalani latihan praktikum mengajar di SMI dengan jayanya. Sebelum kembali ke kampus sebagai melengkapkan pengajian, mereka akan menjalani latihan di bawah Rancangan Orientasi Sekolah (Ros) di sekolah rendah. 

Setelah tamat pengajian pada awal tahun hadapan, keenam-enam guru pelatih Unitar berkenaan akan menunggu pula proses penempatan sebagai guru terlatih di sekolah kerajaan, politeknik atau pusat latihan yang lain. Kepada yang tidak menerima biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), mereka juga boleh memohon jawatan lain seperti pegawai tadbir dan diplomatik (PTD), polis, tentera atau sebarang jawatan di sektor swasta.

Kesemua guru pelatih yang ditemui menyatakan rasa gembira terhadap pengalaman yang diperoleh sepanjang tempoh praktikum di SMI. Walaupun bukan mudah untuk menghadapi murid lelaki yang sudah besar panjang, kemahiran insaniah dan interpersonal yang dimiliki ternyata begitu berbaloi. Malah, murid SMI dilihat begitu senang dengan kehadiran guru pelatih Unitar.

Seluruh warga SMI mengucapkan selamat maju jaya kepada semua enam orang guru pelatih yang dimaksudkan. Semoga pengalaman di SMI ialah kenangan manis belaka. Terlebih terkurang usah simpan di dalam hati hendaknya...

No comments:

Post a Comment