TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Sunday, August 25, 2013

GURU DAN MICHAELIAN IBARAT AUR DENGAN TEBING (BRIDGING EXPECTATION IN THE SCHOOL)

Hubungan profesional yang akrab, tetapi beradab antara guru dengan pelajar menyumbang terhadap pencapaian akademik dan kemahiran sosial yang tinggi dalam kalangan pelajar (klik di sini). Apabila pelajar berasa selesa dengan layanan yang adil dan layak, mereka boleh diharapkan untuk menggembleng usaha yang optimum bagi memenuhi jangkaan guru dan juga sekolah (klik pula di sini). Iklim sekolah yang positif, serta budaya sekolah yang bersifat matang seperti itu perlu disemarakkan pada sepanjang masa.
Cikgu Liew Boon Ket (memegang kamera) bersila bersama pelajar
dalam satu majlis perhimpunan khas sekolah

Sebagai sebuah sekolah premier yang sudah melepasi 100 tahun penubuhannya, SMK St. Michael, Ipoh (SMI), perkara yang tersebut memang sentiasa diberikan perhatian. Kerjasama yang erat antara guru dengan pelajar bukan sahaja berlaku di bilik darjah dan kegiatan luar bilik darjah, bahkan dalam penganjuran semua majlis yang dirancang dan dilaksanakan. Kebanyakan acara rami membabitkan penglibatan aktif para pelajar, manakala guru bertindak sebagai pembimbing, penasihat dan pakar rujuk.

Gambar yang tertera di atas memaparkan betapa guru SMI tidak berasa canggung atau kekok untuk berada bersama kumpulan pelajar dalam sesuatu acara rasmi. Cikgu Liew Boon Ket, guru biologi prauniversiti, merangkap guru penasihat pasukan pancaragam sekolah dan guru kelab fotografi sentiasa sanggup meluangkan masa untuk turun padang walaupun ketika musim cuti bagi memastikan pelajar menikmati pengalaman pembelajaran, bimbingan dan jaminan keselamatan. Kesibukan guru dengan tugas kurikulum, pentaksiran, kemas kini data atas talian, rekod pengajaran dan pembelajaran, serta pelbagai sesi mesyuarat tidak menjadi halangan untuk mendampingi pelajar yang menjadi sandaran pencapaian keseluruhan sekolah ...

No comments:

Post a Comment