TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, September 23, 2013

LADAP PPPM DAN SARANA SEKOLAH (PROVIDING THE BEST LEARNING EXPERIENCE IN SCHOOL)

Istilah sarana jarang-jarang digunakan dalam perbualan biasa, sama seperti wacana dan wahana. Ketiga-tiga istilah berkenaan sebaliknya digunakan dalam laras bahasa ilmu dan rasmi. Sarana ialah segala sesuatu yang dapat digunakan sebagai alat dan sebagainya untuk mencapai atau melaksanakan sesuatu (Kamus Dewan, edisi IV, 2005:1392).

Contoh ayat yang menggunakan istilah sarana ialah: Bahasa baku berfungsi sebagai sarana budaya tinggi. Sementara itu, prasarana pula merujuk kepada infrastruktur atau keseluruhan kemudahan dan perkhidmatan asas (seperti kemudahan pengangkutan dan perhubungan dan bekalan kuasa elektrik) yang perlu bagi pembangunan, pertumbuhan dan kemajuan (Ibid, 1230). Kebanyakan orang lebih biasa dengan istilah prasarana berbanding dengan sarana.
sesi taklimat sarana sekolah oleh pengetua SMI

Kefahaman tentang konsep sarana itu sangat penting apabila semua pihak yang berkepentingan di sekolah kini didedahkan dengan pelaksanaan sarana sekolah bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran dan kemenjadian murid. Kerjasama yang erat antara pihak sekolah dengan rumah dan komuniti bukan lagi bersifat ad-hoc atau cuba jaya, sebaliknya dirancang sebagai suatu program yang jelas. Manual dan tatacara sarana ibu bapa dan sekolah telah disebarkan secara atas talian (klik di sini untuk muat turun).

Bagi mendapatkan maklum balas dan merangka tindakan susulan, perbincangan rasmi dengan pihak yang berkepentingan di sekolah diadakan dari masa ke masa. Misalnya, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) telah menganjurkan sesi Ladap khusus untuk membincangkan sarana sekolah pada hari Sabtu yang lalu, iaitu bersamaan 21 September 2013 bertempat di auditorium sekolah.

Sarana sekolah merupakan salah satu komponen penting Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013 - 2025) yang menggantikan PIPP sebelumnya. Penekanan tentang iklim sekolah yang kondusif dan komunikasi berkesan, serta konsep BIJAK (sama seperti SMART) menjurus kepada proses pembelajaran yang lebih bermakna. Hakikatnya konsep sarana sekolah ialah penjenamaan semula terhadap proses campur tangan (intervensi) dalam persekitaran pendidikan yang terkini ...

No comments:

Post a Comment