TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, September 2, 2013

LAUNGAN MERDEKA MENGGEGAR ST. MICHAEL'S (THE SPIRIT OF LIBERTY AND PATRIOTIC)

Ipoh, Isnin: 2/9/13 = 26 Syawal 1434

Semangat cinta negara dalam kalangan generasi muda perlu sentiasa bersemi dan kukuh agar mereka menghargai nikmat kemerdekaan negara yang dikecapi sejak 56 tahun yang lalu. Pelajar sekolah yang berusia antara 6 hingga 19 tahun ialah pemimpin pelapis yang bakal memacu negara ke puncak jaya sebagai sebuah negara maju berpendapatan tinggi dengan acuan sendiri. Proses menjanakan jati diri dan modal insan era pascamerdeka ini sudah pasti berbeza dengan persekitaran generasi terdahulu dari segi citra politik, sosioekonomi, teknologi, nilai dan keutamaan.
SMK St. Michael, Ipoh (SMI) tidak ketinggalan untuk mengadakan majlis sambutan kemerdekaan negara ke-56 pagi tadi. Perutusan Perdana Menteri disampaikan oleh Encik Ahmad Kemunchak bin Abdul Karim, Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum. Pendidikan kenegaraan secara besar-besaran seumpama ini ialah suatu pengalaman pembelajaran yang sangat bermakna kepada warga SMI.
Acara sambutan bermula dengan perarakan konvoi merdeka yang diketuai oleh Cikgu Ibrahim bin Ahmed yang memandu kereta nasional kesayangan beliau, Proton Ixora. Pasukan motosikal pelajar yang turut serta telah mengelilingi kawasan luar pagar sekolah sebelum masuk semula untuk upacara penyerahan Jalur Gemilang. Bendera sekolah turut dikibarkan sebagai lambang kecintaan terhadap institusi pendidikan yang sangat berjasa sekian lama.
Persembahan nyanyian lagu berunsur patriotsme berjaya mencuri perhatian khalayak walaupun sang suria mula membahang. Sekalian hadirin juga bersama-sama menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Keranamu Malaysia. Mereka turut menghayati bait-bait lagu tema kemerdekaan ke-56: Malaysiaku Berdaulat Tanah Tumpah Darahku.
Majlis diakhiri dengan sesi penyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang pertandingan bertemakan kemerdekaan anjuran pelbagai panitia mata pelajaran. Acara sambutan kelolaan Jawatankuasa Hal Ehwal Murid SMI ini menampilkan dua orang guru praktikum Upsi, iaitu Encik Tommy Borromeo John dan Encik Mohamad bin Sarwani sebagai pengacara majlis. Sesungguhnya majlis yang meriah ini menepati konsep MMI, iaitu melindungi masa instruksi murid, justeru pelbagai pengalaman dan pengetahuan yang baharu telah dipelajari ...

No comments:

Post a Comment