TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, March 19, 2014

KEPUTUSAN STPM KOHORT SULUNG MODULAR SMI 2013 (REBRANDING CHALLANGE FOR PRE-UNIVERSITY EDUCATION)

Ipoh, Rabu: 19/2/14 = 16 Jamadil Akhir 1435

Sama seperti arah aliran pencapaian Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang mencatat peningkatan ketara, kohort pertama sistem modular di bawah proses penjenamaan semula pengajian tingkatan enam di SMK St. Michael, Ipoh (SMI) melakar skrip yang serupa. Keputusan STPM keseluruhan yang menggabungkan pencapaian tiga penggal sejak Mei 2013 diumumkan secara rasmi tengah hari tadi. Walaupun demikian, sebahagian pelajar tidak menerima slip keputusan STPM yang muktamad kerana perlu menunggu pencapaian dalam peperiksaan ulangan yang berakhir semalam.
wajah pelajar cemerlang STPM 2013 di SMI
bersama pengetua dan penolong kanan tingkatan 6

Pengajian secara modular begitu mencabar kerana sistem penggal bermaksud bahawa pelajar perlu menduduki peperiksaan setiap empat bulan dengan kertas peperiksaan yang berbeza. Tempoh pembelajaran yang lebih singkat menghendaki keberkesanan dan perancangan aktiviti harian pelajar yang terbaik. Ditambah dengan kerja kursus yang perlu disediakan secara bertulis dan pembentangan, pelajar juga menerima pendedahan kemahiran insaniah tahap tinggi.

Kelas UA3 (6 Atas Sastera 3) menghadiahkan empat orang calon dengan purata nilai gred kumulatif (PNGK) 4.0, termasuk pasangan kembar lelaki, Phan Wai Kin dan Phan Wai Yuen. Dua orang wakil pelajar perempuan yang mencatat 4.0 ialah Chow Mei Theng dan Lim Jia Wen. Tahun lalu, semua empat orang pelajar yang memperoleh PNGK 4.0 daripada jurusan sains.

Kualiti pencapaian STPM secara keseluruhannya meningkat apabila gred purata sekolah (GPS) ialah 2.66 mata. Keputusan peperiksaan ulangan penggal tiga yang dijangka diumumkan pada akhir bulan April dijangka membantu pencapaian GPS terakhir yang lebih tinggi. Syabas kepada semua calon STPM 2013 dan semoga berjaya memenuhi impian dalam dunia pengajian tinggi dan kerjaya ...

No comments:

Post a Comment