TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, March 6, 2014

KISAH MICHAELIAN JUJUR (VIRTOUS ATTRIBUTE IN SCHOOL)

Ipoh, Khamis: 6/3/14 = 4 Jamadil Awwal 1435

Cerita tentang seseorang terjumpa dompet yang mengandungi dokumen peribadi yang penting dan sejumlah wang, kemudian diserahkan kepada tuan punya sudah biasa kita baca. Mungkin ada kalangan yang beranggapan bahawa hal itu sebagai klise yang kurang menarik. Namun, nilai kejujuran sejati barangkali umpama kisah dongeng yang ingin dipercayai.
nilai kejujuran Michaelian

Benjamin Franklin menyebut ungkapan honesty is the best policy dan Thomas Jefferson pula menyebut bahawa honesty is the first chapter in the book of wisdom (klik di sini). Islam meletakkan status kejujuran sebagai sifat terpuji atau mahmudah, serta merupakan sifat utama Nabi Muhammad Salallahu alaihi wasallam, iaitu siddiq (klik di sini). Secara retorik, dalam dunia yang penuh pancaroba ini, kejujuran bagaikan permata yang tersembunyi.

Maka, apabila empat orang murid tingkatan satu SMK St. Michael, Ipoh (SMI) menyerahkan dompet tercicir yang mereka jumpa kepada Cikgu Adi Yusri dan Cikgu Shafinazaida untuk tindakan selanjutnya, sifat jujur mereka terserlah. Murid berkenaan ialah Pavithran (1A5), Kiroshen (1A3), Kirtik (1A7) dan Vikneswaran (1A7). Semoga amalan dan tindakan yang dipamerkan oleh empat orang Michaelian terpuji itu menjadi teladan terbaik untuk sekalian warga SMI ...

No comments:

Post a Comment