TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Sunday, November 23, 2014

GURU DATA SMI PINDAH KE ABC (CLOSER TO HOME SWEET HOME)

Ipoh, Jumaat: 21.11.14 // 28 Muharam 1436

Sepuluh tahun yang lalu, pemuda yang masih belum berpunya ini melapor diri ke SMK St. Michael, Ipoh (SMI) dan ditempatkan mengajar Matematik pada sidang petang. Walhal, sebelumnya beliau ialah 'pakar' Matematik Tambahan di SM Teknik Tuanku Jaafar, Seremban, serta terbabit dengan pentaksiran peringkat kebangsaan. Namun, berpegang kepada prinsip profil sederhana dan tiada sesiapa pun penjawat awam yang boleh menganggap dirinya terlalu penting, Tuan Haji Mohd. Zulkefli bin Ahmad, 43, menerima perubahan yang berlaku di tempat baharu.
cenderamata Jappim disampaikan oleh PK Koku

Apabila guru data pertama SMI, Encik Prakas Rao berjaya dalam permohonan cuti belajar bergaji penuh (tanpa biasiswa) di UPM untuk sarjana pendidikan teknikal, Haji Zul telah dilantik untuk jawatan berkenaan. Tugas guru data bukan mudah untuk ditanggung justeru perlu menyimpan banyak maklumat persendirian dan sulit, selain perlu menghadap skrin komputer untuk tempoh yang panjang saban hari. Guru data juga harus bersabar dan bijak menjaga tutur kata bagi memenangi kerjasama semua pihak di sekolah demi kelangsungan tugas dan memenuhi kehendak pihak atasan.
semua fokus di meja hidangan
terima kasih daun keladi Tuan Haji Abdul Qaiyum 
tahun hadapan adakah lagi nasi Bukhari?

Setahun yang lalu, Haji Zul telah masuk rumah baharu di Kledang, Chemor, sebuah kawasan petempatan yang pesat membangun, tetapi terpaksa 'melayan' begitu banyak lampu isyarat sebelum tiba di SMI. Tambahan pula, banyak kenderaan yang bergerak macam kura-kura barangkali tiada urusan segera. Maka, daripada tertekan dengan sikap pemandu santai seperti itu, sertai mereka dengan syarat jarak perjalanan lebih dekat.

 
bergambar kenangan dengan Encik Ahmad Kemunchak,
Penolong Kanan SMI yang banyak membantu dalam urusan data

Mulai tahun 2015, kelibat Haji Zul tiada lagi di SMI, sebaliknya di SMK Aminuddin Baki, Chemor (ABC). Haji Zul hanya perlu memandu selama lebih kurang lima minit dari rumah ke tempat kerja. Kedudukan ABC juga terletak dalam kawasan perumahan, lantas tidak perlu bersesak di jalan raya utama.
semoga terus cemerlang berbakti kepada umat

Terima kasih Haji Zul turut kerana turut menyumbang terhadap penarafan sekolah yang berada pada band 3, dan kini menuju band 2 atau kluster kecemerlangan. Minat Haji Zul ialah bermain badminton dan memancing bersama kelab Kilas Tangkis yang diketuai Cikgu Ibrahim, serta melancong ke destinasi menarik di dalam dan luar negara. Antara pengalaman yang sukar beliau lupakan ialah ketika kapal pelancong (cruise) yang dinaiki terumbang-ambing dipukul arus deras di Selat Bosphorus yang memisahkan bahagian benua Asia dengan Eropah negara Turki ...

No comments:

Post a Comment