TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, March 8, 2011

PENDIDIKAN SEKS DI SMK ST MICHAEL (EDUCATIONAL TOUCH ON "FORBIDDEN" DISCUSION)

Statistik kelahiran bayi tidak sah taraf dalam kadar 17 minit seorang, jenayah terhadap wanita dan kanak-kanak perempuan, kebimbangan terhadap berleluasanya zina, penularan Aids dan pergaulan bebas mewujudkan keperluan mendedahkan pendidikan seksual secara formal dalam kalangan murid sekolah. Menerusi kurikulum standard sekolah rendah (KSSR), pendidikan seks diperuntukkan waktu pembelajaran yang khusus. Sebelum ini, murid mempelajari elemen kejantinaan, fisiologi, anatomi dan reproduksi menerusi mata pelajaran pendidikan Islam dan Biologi.
Pelajar tingkatan 6 SMK St Michael, Ipoh (SMI) turut menerima pendedahan formal tentang isu-isu seksualiti daripada seorang doktor muda Kementerian Kesihatan Malaysia. Ceramah yang bermula pada pukul 11.00 pagi diadakan di dewan sekolah. Walaupun remaja mungkin hanya dapat menyerap sekitar 20 peratus isi ceramah, input maklumat yang mengalami kecairan itu tetap penting buat bekalan hari muka. 

Dalam kalangan masyarakat Asia, perbincangan tentang isu-isu seksualiti secara terbuka masih didebatkan. Di Amerika Syarikat dan United Kingdom, pendidikan seks ditawarkan di sekolah-sekolah, tetapi ibu bapa boleh meminta anak mereka dikecualikan daripada mengikuti kelas berkenaan. Di tangan guru-guru terlatih dan profesional, pembelajaran dapat diorganisasikan secara beradab dan suci hati...

No comments:

Post a Comment