TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, March 16, 2011

POTENSI LETUSAN GUNUNG BERAPI TIDUR (THE LEGEND OF SANGKURIANG)

kali terakhir Tangkuban Parahu meletup ialah pada tahun 1967

Antara lokasi kunjungan singkat ke kota Bandung, 200 kilometer dari Jakarta ialah kawah gunung berapi seperti dalam gambar di atas. Walaupun peristiwa letusan telah berlalu 44 tahun yang lalu, kesan pembentukan kawah dan asap debu masih dapat dilihat. Kini, Tangkuban Parahu (perahu terlangkup) yang dikaitkan dengan legenda atau mitos rantaian perkahwinan terlarang Tumang (anjing jadian) dengan anaknya sendiri, Dayang Sumi yang kemudian melahirkan Sangkuriang dimajukan sebagai produk pelancongan.

Sangkuriang yang tidak mengetahui anjing jadian itu ayahnya akhirnya secara tidak sengaja membunuh "ayah"nya itu. Dayang Sumbi memukul kepala Sangkuriang dan mengusirnya. Akibat lama terpisah, si ibu dan si anak nyaris berkahwin.

Bandung ialah sebuah kota yang dihuni oleh 3.7 juta orang penduduk. Sebagai tanah tinggi, suhunya agak sejuk dan menjadi tumpuan pembinaan kediaman penjajah Belanda. Tidak hairanlah wajah penduduk Bandung seperti Baim Wong, Hetty Koes Endang dan Marshanda ada iras kacukan dan sama sekali berbeza dengan wajah pekerja Indonesia yang datang ke Malaysia.

Bandung menjadi tuan rumah kepada dua buah universiti ternama, iaitu Institut Teknologi Bandung dan Universitas Pejajaran. Pelancong Malaysia dan Singapura menjadikan Bandung sebagai destinasi membeli-belah fabrik bermutu Indonesia. Bandung ialah kota ketiga terbesar Indonesia selepas Jakarta dan Surabaya.

Persamaan Bandung dengan Ipoh ialah ketiadaan bangunan tinggi disebabkan struktur tanah dan risiko gempa bumi yang dicetuskan oleh letusan gunung berapi Tangkuban Parahu di atas. Tanah lanar gunung berapi sangat subur untuk kegiatan pertanian. Walaupun ahli kaji bumi (geologi) meramalkan bahawa Tangkuban Parahu yang sedang "tidur" akan kembali aktif serta memuntahkan laharnya dalam tempoh 56 tahun lagi, masyarakat Bandung tetap berwaspada... 

No comments:

Post a Comment