TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, June 21, 2013

PASUKAN MAJALAH 'THE MICHAELIAN' 2013 (THE NEXT SHOWPIECE OF ORIGINAL WRITING)

Ipoh, Jumaat: 21/6/13 = 12 Syaaban 1434

Sebagai kesinambungan tradisi SMK St. Michael, Ipoh (SMI), majalah tahunan sekolah The Michaelian edisi ke-66 sedang dalam proses pengumpulan bahan dan reka bentuk. Majalah kali ini dianggap istimewa sebagai terbitan sulung abad kedua penubuhan SMI. Beberapa perubahan bakal berlaku sejajar dengan cita rasa generasi baharu Michaelian.

Tanggungjawab penerbitan The Michaelian diberi kepada jawatankuasa hal ehwal murid yang membimbing sidang redaksi dalam kalangan pelajar, khususnya anggota Kelab Penulisan dan Penerbitan. Pelajar bukan anggota kelab juga dialu-alukan untuk memohon sebagai sidang redaksi majalah. Konsep umum penerbitan The Michaelian ialah hasil kerja pelajar menerusi bimbingan guru.

Sidang redaksi kanan The Michaelian 2013 terdiri daripada lapan orang ahli jawatankuasa Kelab Penulisan dan Penerbitan prauniversiti tingkatan enam rendah. Mereka dipilih menerusi mesyuarat agung tahunan kelab pada hari Rabu yang lalu. Kebanyakan pelajar yang terpilih memiliki pengalaman sebagai anggota sidang redaksi majalah sekolah sebelum ini.
Duduk dari kiri: Wooi Sue Jenn, LS4 (setiausaha), 
Christina Wong, LA1 (ketua pengarang), 
Lee Han Kiat, LS3 (timbalan ketua pengarang), 
En. Khiew Wai Mun  (penyelaras)
Berdiri dari kiri: Charroogesinee, LA1; Angeline Chin, LA2;
 Lee Kian Hang, LS2 dan Ho Joo Hin, LS4.
(Tiada dalam gambar: Chang Carrie, LA1, bendahari)

Pada kira-kira pukul 12.30 tengah hari tadi, satu sesi pertemuan khas sidang redaksi dengan penyelaras The Michaelian edisi 2013, Encik Khiew Wai Mun telah berlangsung di ruang makan, bilik guru. Selain sesi pengenalan diri, pelajar diberi taklimat ringkas tentang sejarah penerbitan majalah The Michaelian daripada edisi pertama lagi. Majalah The Michaelian diterbitkan menerusi proses perancangan dan pentadbiran yang cukup teliti supaya terus menjadi penanda aras sebuah majalah sekolah yang bermutu tinggi dan memenuhi ciri naskhah rasmi sesebuah organisasi yang dihormati seperti SMI.

Format penulisan dan pemilihan gambar dalam lembaran majalah tidak dilakukan secara tangkap muat melainkan setelah akur dengan keperluan tertentu. Buktinya, majalah The Michaelian edisi centennial pada tahun 2012 telah mencatat markah 100 peratus kerana menepati semua 22 kriteria penarafan bagi penerbitan majalah sekolah oleh pegawai pemantauan kementerian. Kini, terpulang kepada sidang redaksi The Michaelian 2013 bagi menyahut cabaran selanjutnya...

1 comment:

  1. Hi Cikgu Azhar,

    Saya turut berasa bangga kerana tradisi ini diteruskan dengan jayanya melalui bimbingan Cikgu Azhar & En. Peter Khiew selama ini~

    Syabas & Tahniah!
    Ivan Tan
    www.ivantan5.blogspot.com

    ReplyDelete