TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Saturday, February 8, 2014

AUGUSTUS UNGGULI LARIAN MICHAELIAN 2014 (THE CHALLENGE OF CITY CROSS COUNTRY)

Ipoh, Sabtu: 8.2.14 // 8 Rabiul Akhir 1435

Usai pendaftaran kehadiran di tapak perhimpunan mingguan, semua peserta larian bergerak ke padang bola sepak untuk senaman pemanas badan. Semua pelajar sesi pagi dan sesi petang berkumpul di suatu tempat. Mereka berbaris mengikut kelas masing-masing untuk memulakan larian berdasarkan kategori tingkatan.
Berbeza dengan zaman persekolahan generasi terdahulu, kebanyakan pelajar lelaki lebih gemar memilih seluar trek panjang berbanding dengan seluar pendek. Keadaan itu selaras dengan gaya atlet antarabangsa yang memakai seluar yang labuh, kecuali untuk acara tertentu. Peraturan pakaian yang lebih tegas juga wajib dipatuhi oleh pemain bola sepak.
Turut memeriahkan larian ialah beberapa orang bekas pelajar yang sempat meluangkan masa dan masih sanggup berlari. Pada masa hadapan, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) mungkin berjaya membawa bekas pelajar yang telah mengecapi kejayaan di peringkat tertinggi untuk bertanding sebagai peserta jemputan khas. Kehadiran bekas pelajar berprofil tinggi pasti membakar semangat generasi Michaelian semasa untuk menyambung tradisi kecemerlangan SMI yang kini memasuki usia 102 tahun.
Peserta larian berpencapaian tinggi mempamerkan kesungguhan sejak garis permulaan. Bukan nilai hadiah atau sijil yang dikejar, tetapi pengalaman menikmati kejayaan menjadi titik tolak kecemerlangan dalam meniti arus kehidupan. Semangat berlumba-lumba untuk muncul sebagai juara boleh dibawa dalam bidang pembelajaran. 
Terdapat juga peserta yang mengambil bahagian untuk tujuan suka-suka, tetapi masih dalam radar semangat kesukanan yang jitu. Aksi mereka mungkin kelihatan santai, tetapi kesanggupan menamatkan perlumbaan masih boleh diberi pujian. Dalam kata lain, mereka akur dengan nilai sosial yang menghendaki kerjasama dan suci hati.
Kemuncak acara ialah penyampaian hadiah kepada para pemenang tempat pertama hingga kesepuluh bagi setiap kategori. Gelagat penyokong dan pengibar bendera rumah sukan menggamatkan majlis mengalungkan pingat. Kali ini giliran rumah Augustus muncul sebagai satu-satunya rumah sukan yang berjaya mencatat mata melebihi 200 dan sekali gus muncul sebagai johan keseluruhan larian ...

No comments:

Post a Comment