TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Monday, April 28, 2014

PERANAN PELAJAR ISLAM DI ST. MICHAEL'S (THE REFERENCE GROUP IN MAKING)

Ipoh, Jumaat: 25/4/14 = 25 Jamadil Akhir 1435

Perkara paling asas yang wajib dipertahankan oleh umat Islam ialah aqidah, iaitu ikatan kepercayaan secara tuntas kepada Allah Yang Maha Esa. Rentetan itu, aqidah yang mantap menjadi titik tolak nilai-nilai akhlak dan syariat yang tergambar menerusi keperibadian umat terbaik yang pernah dikeluarkan untuk manusia (Ali Imran, 3:110). Sebagai meneruskan risalah dakwah menyeru manusia ke arah mentauhidkan Allah, umat Islam digesa menjadi contoh pencapaian kecemerlangan dan tingkah laku yang terpuji (da'wah bi'l-hal).

Pelajar Islam SMK St. Michael, Ipoh (SMI) berada dalam persekitaran sebuah sekolah mubaligh (Kristian Katolik) yang berstatus bantuan modal. Institusi brother dan gereja masih mempunyai pengaruh dan kawalan terhadap perjalanan sekolah, terutama hal ehwal kawasan dan kemudahan sekolah. Namun, jalinan dan muhibah yang dipupuk sekian lama membuka ruang kepada pelajar, guru dan kakitangan beragama Islam untuk memainkan peranan penting dalam proses kesinambungan sejarah gemilang di SMI.
guru kanan kemanusiaan sedang menyampaikan ucapan

Pelajar Islam mewakili kira-kira 20 peratus keseluruhan enrolmen di SMI, manakala bilangan guru Islam pula mencecah nisbah 60 peratus. Semasa era aliran bahasa Inggeris dahulu, SMI pernah memberi tempat kepada kelas peralihan dan rancangan khas untuk pelajar Islam sehingga berjaya menyediakan tokoh yang berpengaruh dalam masyarakat pada hari ini. Hubungan bekas pelajar dengan alma mater di SMI memang unik sekali.

Majlis bacaan Yasin pada pagi Jumaat secara berjadual ialah kesempatan terbaik bagi menyampaikan peringatan kepada pelajar Islam SMI supaya pandai membawa diri dan sentiasa berusaha dengan bijak dan bersungguh-sungguh ke arah pencapaian kecemerlangan. Sebagai anggota keluarga besar Michaelian, tugas menjaga nama baik sekolah juga terpikul atas pundak pelajar Islam. Mudah-mudahan sekalian pelajar Islam SMI berupaya melaksanakan harapan umat dengan jayanya, insya-Allah ...

No comments:

Post a Comment