TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, May 16, 2014

HARI GURU DISAMBUT SEDERHANA (THE EDUCATIONAL RYTHM OF CHANGES)

Ipoh, Jumaat: 16.5.2014 = 16 Rejab 1435

Benarkah kemeriahan perayaan hari guru peringkat sekolah semakin pudar? Benarkah acara dan kegiatan sambutan sebagaimana beberapa tahun yang lalu tidak lagi dilihat sejajar dengan pengalaman pembelajaran murid? Benarkah tanggal 16 Mei bertembung dengan kesibukan peperiksaan dalaman (pertengahan tahun) dan STPM modular penggal 2?
Biarlah segala soalan yang terlintas tentang perkara di atas terjawab menerusi suatu kajian yang autentik. Di SMK St. Michael, Ipoh (SMI) sambutan hari guru dilaksanakan seadanya di sebalik hambatan masa yang berlaku. Walaupun acara menarik seperti permainan dan sukaneka guru kendalian murid tidak dapat diadakan, rutin sambutan seperti ikrar guru, nyanyian 'Guru Malaysia" dan persembahan murid masih berjaya diteruskan seperti biasa.
Sehari sebelum hari sambutan rasmi, berlangsung perasmian bilik selera guru dan kakitangan yang disempurnakan oleh Encik Joseph Michael Lee, pengerusi PIBG SMI. Bilik selera berkenaan telah menelan belanja naik taraf berjumlah RM20,000 sumbangan PIBG. Ciri eksklusif yang ditampilkan sudah pasti memberikan kelainan dan memberikan keselesaan untuk interaksi yang bersifat santai.
Setelah itu, PIBG juga turut menaja jamuan khas sempena sambutan hari guru peringkat sekolah dengan kehadiran guru dan kakitangan berdasarkan kelapangan waktu bertugas. Selain menjamu selera, berlangsung acara penyampaian sijil dan hadiah iringan tunai kepada panitia mata pelajaran cemerlang sepanjang tahun 2013. Tiada sebarang ucapan atau kupasan tema sambutan dilakukan kerana konsep majlis yang santai bagai menghargai guru.
Setiap orang guru SMI menerima hadiah istimewa berupa bag dokumen mini daripada pelbagai organisasi pelajar SMI. Guru-guru yang bertuah turut menerima hadiah peribadi oleh pelajar tertentu. Gambar di atas ialah kumpulan pelajar prauniversiti UA1 bersama guru mata pelajaran dalam satu majlis ringkas, namun sangat bermakna untuk diabadikan sebagai kenangan indah alam persekolahan ...

No comments:

Post a Comment