TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Saturday, February 19, 2011

NAIB KADI ISI PROGRAM MAULID DI SMI (TALK BY USTAZ TALHA)


Sambutan hari-hari kebesaran Islam dilaksanakan di sekolah-sekolah sebagai sebahagian aktiviti wajib Pendidikan Islam. Walaupun banyak program lain yang boleh dilaksanakan, aktiviti ceramah tetap menjadi pilihan yang popular. Maka, bagi sambutan Maulidur Rasul 1432 Hijriyyah ini, SMK St Michael, Ipoh (SMI) telah menjemput penceramah yang dikenali ramai di daerah Kinta Utara, iaitu Tuan Haji Talha bin Haji Abdul Aziz.
 Ustaz Talha bersama-sama Penolong Kanan SMI, En. Mohd. Zahir

Tuan Haji Talha ialah pendidik yang telah berbakti selama 27 tahun di Sekolah Menengah Teknik, Persiaran Brash, Ipoh, dan baru sahaja bersara pilihan (belum 58 tahun). Pengalaman beliau dalam bidang pendidikan Islam memang panjang. Selain tugas hakiki sebagai guru Pendidikan Islam, Haji Talha memiliki sijil latihan dalam bidang kaunseling dari Institut Perguruan Sultan Idris (kini UPSI).


Tuan Haji Talha ialah antara guru pakar (kini dipanggil guru cemerlang) yang dilantik setelah melepasi penilaian pengetua, rakan sejawat, murid dan dokumentasi pada pertengahan 1990-an. Beliau juga pernah dilantik sebagai ketua Unit Bimbingan dan Kaunseling. Sebelum menceburi kerjaya keguruan, Tuan Haji Talha pernah menganggotai angkatan tentera selama hampir dua tahun.


Di rumah, Tuan Haji Talha ialah suami dan bapa yang penyayang. Keempat-empat anak beliau mendapat tempat di sekolah-sekolah ternama tanah air dan seterusnya memasuki IPT. Beliau juga telah menunaikan ibadah haji bersama-sama orang tua beliau pada tahun 2008.


Kini, Ustaz Talha tidak menang tangan melayan permintaan menyampaikan kuliah, syarahan dan tazkirah di serata masjid, surau dan organisasi rasmi. Tauliah sebagai penolong pendaftar nikah, cerai dan rujuk menjadikan beliau "buruan" keluarga pasangan yang bakal melangsungkan perkahwinan. Usai ceramah di SMI, Tuan Haji Talha bergegas ke Masjid Kampung Pasir Puteh untuk slot tazkirah sebelum solat Jumaat...

No comments:

Post a Comment