TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, September 6, 2011

SAMBUTAN MERDEKA SMI DITUTUP MERIAH (THE DAY OF GLORIOUS MEMORY)

Ipoh, Selasa: 6.9.11 / 8 Syawal 1432

Dalam suasana kesibukan suku terakhir hujung tahun dengan pentadbiran peperiksaan dan dokumentasi, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) masih sempat menganjurkan penutupan rasmi perayaan merdeka edisi ke-54 pagi tadi. Pelajar tingkatan 6 Atas tidak dapat menyertai majlis kerana sudah mula menduduki peperiksaan percubaan STPM bermula pukul 8.00 pagi. Murid tingkatan 5 pula akan menduduki peperiksaan percubaan SPM bermula esok.
Pidato kemerdekaan disampaikan oleh tetamu kehormat, Tuan Haji Mior Idris bin Haji Mior Ahmad, bekas Penolong Kanan Petang SMI. Sebelum itu pengetua, Puan Loh Wei Seng menyentuh pelaksanaan Indeks Keberhasilan Utama Negara (National Key Area Results, NKRA) sebagai salah satu pengisian kemerdekaan negara. Pengacara majlis ialah Encik Adi Yusri yang lengkap dengan persalinan baju Melayu dan songkok jalur gemilang. 
Sebagai gimik, sekumpulan pelajar tingkatan 6 Rendah menjayakan konvoi motosikal keliling perkarangan sekolah sambil mengibar jalur gemilang. Dua buah kereta guru yang penuh dengan bendera Malaysia turut serta mengiringi konvoi berkenaan. Acara simbolik itu mampu menangkap imaginasi generasi muda Michaelian tentang perjuangan generasi terdahulu mengusir penjajah keluar daripada tanah air tercinta.
Acara penutup sambutan diakhiri dengan teriakan merdeka yang dipimpin oleh Encik Adi. Sesungguhnya majlis berciri patriotisme ini ialah satu bentuk pembelajaran tersembunyi dalam memastikan bahawa minda generasi muda siap untuk berbakti kepada agama, bangsa dan negara. SMI telah membuktikan bahawa jati diri generasi muda sentiasa menyala...

No comments:

Post a Comment