TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, June 12, 2012

KEMBALI KE SEKOLAH SELEPAS CUTI SINGKAT (SECOND HALF IS UP)

Ipoh, Isnin:  11/6/12 = 22 Rejab 1433

Masa itu emas, masa itu ibarat mata pedang dan masa itu ialah kehidupan. Demikian kebijaksanaan peribahasa Melayu, peribahasa Arab dan kata hukamak. Seperti baharu sebentar kita melangkah ke tahun 2012, walhal kita sudah pun berada di pertengahan dan menuju penghujung.

Cuti pertengahan tahun untuk tempoh dua minggu terasa begitu singkat. Setiap orang menghimpun kenangan, sambil mencatur perjalanan kehidupan selagi nafas masih di kerongkongan. Pembelajaran wajib diteruskan demi kecemerlangan, peningkatan ilmu pengetahuan, kemahiran dan sikap yang tepat dalam menempuh cabaran hari-hari muka.
Cikgu Hilmi menyampaikan taklimat acara sukan

Warga SMK St.Michael, Ipoh (SMI) juga melewati proses yang sama. Sebelum cuti, mereka sibuk dengan pesta ria dan peperiksaan pertengahan tahun. Kini, apabila melangkah semula ke sekolah, aktiviti sukan sudah menanti. Persiapan untuk peperiksaan awam PMR, SPM dan STPM juga semakin rancak.

Kohort murid tingkatan satu sibuk dengan kerja kursus sebagai kayu ukur pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Guru-guru pula sibuk melengkapkan fail bagi setiap orang murid yang menjalani PBS sebagai bukti hitam putih pelaksanaan ganti sistem peperiksaan berpusat sepenuhnya oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM). Pelajar prauniversiti tingkatan 6 Rendah juga menjadi kohort perintis sistem pembelajaran dan pentaksiran secara modular tiga penggal.

Sempena sambutan ulang tahun ke-100 penubuhan SMI, masih banyak acara perayaan akan diteruskan seperti pementasan drama, jamuan khas mengumpul dana, hari anugerah kecemerlangan kurikulum dan kokurikulum, serta beberapa acara besar yang sudah tersenarai. Selain itu, projek naik taraf kemudahan sekolah seperti dewan serba guna dan tempat meletak kereta bertingkat yang bernilai jutaan RM juga dijangka akan dilancarkan dalam tempoh yang terdekat. Untuk terus relevan dan berdaya saing, SMI mesti sentiasa melaksanakan ikhtiar pembaharuan dan penambahbaikan...

No comments:

Post a Comment