TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, July 19, 2012

BENGKEL BAHASA TINGKATAN LIMA (EXCELLENCE IN PLANNING AND WRITING ANSWERS)

Ipoh, Rabu: 18/7/12 = 28 Syaaban 1433

Pentaksiran bahasa bukan semata-mata tentang penggunaan perkataan, rangkai kata, ayat dan wacana, sebaliknya lebih menjurus terhadap penjanaan idea yang dapat disampaikan secara berkesan. Peperiksaan bertulis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) terbahagi kepada dua kertas, iaitu kertas 1 (penulisan karangan respons tertutup dan respons terbuka = 130 markah) dan kertas 2 (rumusan, pemahaman, tatabahasa dan kajian novel = 110 markah). Maka, segala petunjuk yang diberikan dalam sukatan pelajaran dan huraian pelajaran perlu didedahkan kepada bakal calon peperiksaan awam itu.
Panitia Bahasa Melayu, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) telah mengambil daya usaha bagi menganjurkan beberapa program kecemerlangan pembelajaran kepada semua calon peperiksaan berdasarkan kumpulan pencapaian. Program penataran bahasa kali ini dilancarkan oleh pengetua, Puan Loh Wei Seng menerusi upacara simbolik paluan gong. Dalam ucapan beliau sebelumnya, semua murid tingkatan 5 diingatkan supaya akur dengan keperluan penulisan jawapan yang tepat bagi mencapai skor markah tertinggi dalam peperiksaan awam.
Sejumlah lebih 300 orang murid tingkatan 5 SMI telah menghadiri bengkel bahasa sebagai sebahagian proses persediaan menghadapi peperiksaan awam sebenar. Konsep penulisan karangan secara berfokus dan holistik diberikan penekanan buat kesekian kalinya bagi mengukuhkan pengajaran guru di bilik darjah. Pemudah cara bengkel perancangan dan penulisan karangan ialah Cikgu Hamdan bin Mohd Ali.
Kumpulan kedua pula berkumpul di auditorium SMI untuk mengikuti bengkel perancangan dan penulisan jawapan kertas 2. Setiap slot bengkel memakan masa dua jam dan selepas rehat pemudah cara bengkel bertukar kumpulan murid. SMI pernah hampir mencapai kelulusan 100 peratus dalam SPM yang sepenuhnya bergantung kepada peratus lulus Bahasa Melayu...

No comments:

Post a Comment