TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, October 30, 2012

KOHORT TERAKHIR STPM TERMINAL SMI SUDAH BERSEDIA (THE HIGHEST TARGET FOR ECONOMICS PAPER)

Sejumlah 80 orang pelajar jurusan kemanusiaan SMK St. Michael, Ipoh (SMI) bakal menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sistem terminal buat kali yang terakhir tahun ini. Mereka terdiri daripada 27 orang pelajar 6 Atas sastera 1 (UA1), 29 orang UA2 dan 24 orang UA3. Semua pelajar jurusan kemanusiaan SMI mengambil kertas Ekonomi yang dijadualkan pertengahan Disember nanti.

Rekod pencapaian kertas Ekonomi STPM di SMI boleh dibanggakan. Saban tahun bilangan calon yang mencatat gred A dalam kertas Ekonomi mengatasi mata pelajaran kemanusiaan yang lain. Cabaran kritikal yang masih dihadapi ialah untuk merealisasikan program Sifar F yang dirancang sejak tahun 2007 lagi.
Panitia Ekonomi SMI telah mengambil daya usaha bagi memastikan pencapaian kertas Ekonomi kumpulan terakhir sistem terminal terus cemerlang sebagai hadiah sambutan ulang tahun ke-100 penubuhan SMI. Maka, selama dua hari berturut-turut, iaitu pada 9 dan 10 oktober yang lalu pihak panitia telah mengadakan bengkel perancangan dan penulisan jawapan kertas Ekonomi STPM.

Pemudah cara bengkel Mikroekonomi ialah Cikgu Veeriah a/l Sinniah, ketua panitia Ekonomi, manakala bagi kertas Makroekonomi oleh Puan Hajjah Rasidah binti Ismail, Ketua Unit Ekonomi, Pengajian Tingkatan 6. Analisis taburan soalan STPM belakangan menjadi asas perbincangan bengkel. Kesinambungan tajuk dan teori diberikan tumpuan khusus. Penegasan tentang penulisan konsep dan teori ekonomi yang relevan dengan tugasan soalan disebut berkali-kali supaya lekat dalam minda setiap pelajar.
Pelajar UA3: dari hadapan kiri Lee Wai Sam, Chong Lai Guan, Chong Soo
 Yon, Lai Hwey Jia, Toh Chiew Wei, Yap Jin Shea, Pinky, Foo Yaw Sim,
 Tan Kent Win, Low Kha Chun, Chiang Ming Kin, Teoh Hook Ken..

Seterusnya, pada hari Sabtu, 13 Oktober berikutnya seramai lima orang pelajar telah mewakili SMI bagi menghadiri Seminar Persediaan Ekonomi STPM anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Utara bertempat di Sekolah Raja Perempuan (RPS), Jalan Batu Bungkal, Ipoh. Wakil UA3 ialah Lai Hwey Jia dan Lee Wai Sam yang telah mencatat gred A semasa peperiksaan percubaan. Kini, dayung sudah di tangan dan calon STPM di SMI perlu menggerakkan bahtera perjuangan menuju jaya...

No comments:

Post a Comment