TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Sunday, February 3, 2013

PROGRAM KECEMERLANGAN AKADEMIK AWAL TAHUN (STUDY HARD AND STUDY SMART: PERSONAL BRANDING RENEWAL)

Ipoh, Khamis: 31/1/13 = 19 Rabiul Awal 1434

Belakangan ini anjuran supaya bekerja secara bijak lebih banyak ditonjolkan berbanding dengan bekerja secara kuat (rujuk di sini). Demikian juga belajar secara bijak lebih banyak disebut daripada belajar secara kuat (baca di laman ini). Benarkah begitu?
Dr. Siah bersama pelajar prauniversiti SMI

Unit Bimbingan dan Kaunseling, SMK St. Michael, Ipoh (SMI) telah merancang dan melaksanakan reka bentuk program motivasi belajar berdasarkan tiga fasa, iaitu fasa kesedaran dan kesediaan, fasa kemahiran teknikaliti, dan fasa pecutan akhir. Ketua unit berkenaan, Cikgu Ravindran memberitahu bahawa SMI telah berjaya menjalin kerjasama strategik dengan beberapa buah IPTS untuk mendatangkan pakar bidang motivasi belajar. Misalnya, untuk program pertama tahun ini, Dr. Siah (Kolej Inti) yang berkelulusan sarjana muda UKM, sarjana dan Ph.D dari Amerika Syarikat telah sudi berkongsi pengalaman dengan calon SPM dan STPM sekolah.

Dr. Siah telah sudi berkongsi pengalaman transformasi peribadi daripada pelajar biasa-biasa sehingga pertanyaan ringkas ibunya yang hanya berpendidikan rendah berjaya membuka minda beliau untuk mendaki kecemerlangan ketika STPM hanya tiga bulan di hadapan. Apabila Dr. Siah acuh tidak acuh menjawab pertanyaan ibunya dengan kata-kata "depends la..", dengan pantas ibu beliau bertanya lanjut, "depens on what?" Beliau menggesa pelajar SMI juga sentiasa mengejar kecemerlangan dan tidak menjadikan pencapaian silam sebagai halangan untuk mencatat kejayaan yang lebih tinggi...

No comments:

Post a Comment