TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, January 30, 2013

KOKURIKULUM PRAUNIVERSITI GILAP KEMAHIRAN INSANIAH (EXCEL OUTSIDE LECTURE ROOM)

Kecemerlangan pelajar dalam bidang akademik perlu dilengkapkan dengan pengalaman kepimpinan, perkhidmatan, kesukarelaan dan kemahiran insaniah yang lain. Reka bentuk aktiviti pembelajaran di dalam bilik darjah dan di luar bilik darjah sememangnya menjurus ke arah pencapaian hasrat yang berkenaan. Kegiatan kokurikulum merupakan kesempatan yang tepat bagi menggilap potensi dan fakulti dalam diri generasi muda agar terus menjiwai kecemerlangan.

Penjenamaan semula pengajian prauniversiti tingkatan enam turut memperkasakan kegiatan kokurikulum yang merangkumi persatuan dan kelab, permainan dan unit pakaian seragam. SMK St. Michael, Ipoh (SMI) menawarkan ketiga-tiga bidang kegiatan kepada kira-kira 450 orang pelajar tingkatan enam. Menerusi bimbingan dan nasihat guru akademik tingkatan 6, pelajar prauniversiti merancang dan melaksanakan program yang bersesuaian dengan perlembagaan organisasi. Sejumlah 10 buah persatuan dan kelab, 7 unit pakaian seragam dan 8 jenis permainan ditawarkan untuk pelajar prauniversiti tingkatan 6 di SMI.
Salah sebuah organisasi yang bergiat aktif ialah Kelab Penulisan dan Penerbitan yang ditubuhkan untuk membantu pihak sekolah dalam penerbitan majalah tahunan The Michaelians yang sudah melepasi edisi ke-65. Ahli kelab secara automatik diserap sebagai anggota sidang redaksi majalah sekolah. Mereka bekerjasama dengan Kelab Fotografi untuk mendapatkan rakaman gambar terbaik untuk dokumen rujukan rasmi sekolah itu.
Sementara itu, pasukan Kadet Bomba dan Penyelamat memberi tumpuan terhadap kepimpinan organisasi, penganjuran pertandingan dan kegiatan kebajikan. Sebagai pasukan seragam yang mengutamakan disiplin, aktiviti kawad kaki, kawad hos dan perbarisan kehormat terus diberi perhatian. Pengalaman pembelajaran yang dilalui bakal mengukuhkan daya kepimpinan dan strategi permuafakatan pelajar demi masa hadapan yang cemerlang. 

Penerapan gaya hidup sihat juga dimantapkan dengan kegiatan permainan. Lapan jenis permainan yang ditawarkan ialah badminton, bola jaring, bola keranjang, bola tampar, catur antarabangsa, catur Cina, ping pong dan futsal. Pelajar bukan sahaja memiliki kesempatan untuk kegiatan yang bersifat kecergasan, tetapi menerima pendedahan dari segi tatakelola pertandingan peringkat dalaman.

No comments:

Post a Comment