TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, January 15, 2013

BANTUAN AWAL TAHUN DAN SARANA IBU BAPA (ONE OFF TRANSFER PAYMENT DAY)

Ipoh, Selasa: 15.1.13 / 3 Rabiul Awwal 1434

Program bantuan awal tahun persekolahan dan sarana ibu bapa berjalan serentak di seluruh negara pada pagi ini. Setiap orang murid tahun satu sekolah rendah hingga murid tingkatan lima sekolah menengah layak menerima RM100 setiap orang tanpa mengambil kira latar belakang sosioekonomi keluarga masing-masing.

SMK St. Michael, Ipoh (SMI) turut mengagihkan dana bantuan berjumlah hampir RM200,000 kepada murid sesi pagi dan sesi petang. Taklimat ringkas tentang dana bantuan dan sarana ibu bapa disampaikan oleh pengetua cemerlang SMI, Puan Loh Wei Seng bertempat di dewan sekolah. Di samping menerima wang tunai, ibu bapa diminta mengisi borang soal selidik berkenaan peranan ibu bapa di rumah membantu kecemerlangan pembelajaran anak-anak.

Murid menghabiskan kira-kira 15 peratus masa dalam sehari di sekolah, iaitu bersamaan lima jam setengah. Selebihnya, mereka berada di bawah kawalan dan pemantauan keluarga. Maka, institusi rumah tangga mempunyai pengaruh yang sangat kuat terhadap proses pembelajaran murid sekolah sama ada kognitif (intelek), afektif (nilai dan sikap), atau psikomotor (kemahiran deria).

Kesempatan bersua muka dengan guru boleh diambil oleh ibu bapa untuk mendapat maklum balas tentang peranan dan sokongan yang diperlukan oleh murid dalam persekitaran rumah mereka sendiri. Kini, sebahagian perbelanjaan kewangan persekolahan seperti yuran Suwa dan yuran peperiksaan awam telah ditanggung oleh kerajaan, iaitu daripada pelbagai punca hasil negara. Kini, terserah kepada institusi keluarga untuk memastikan bahawa murid menikmati sokongan pembelajaran di rumah...

(Catatan: Pelajar prauniversiti tingkatan dijadualkan menerima baucar buku bernilai RM250 seorang pada bulan Mac, serentak dengan serahan kepada pelajar IPT).

No comments:

Post a Comment