TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, January 22, 2013

MAJLIS PELANTIKAN PEMIMPIN PELAJAR 2013 (SELF-CONTROL AND SOCIAL SANCTION IN SCHOOL)

Ipoh, Isnin: 21/1/13 = 9 Rabiul Awal 1434

Persekitaran sekolah ialah bayangan masyarakat sebenar. Segala urusan berciri politik (kepimpinan, pentadbiran, pengurusan), ekonomi (kecekapan, kewangan, peruntukan sumber,urus niaga, sinergi), sosial (interaksi, silang budaya), teknologi, akhlak dan sebagainya terangkum dalam proses pembelajaran. Pada akhirnya, generasi muda dilengkapkan dengan pengetahuan rasmi dan tidak rasmi tentang kehidupan bermasyarakat yang harmoni, rukun dan sejahtera.
keunikan SMI

Mekanisme kawalan sosial secara dalaman setiap individu (self-controlmuraqabah) atau disebut juga sebagai jati diri. Untuk bacaan lanjut tentang kawalan kendiri, sila klik di sini. Namun, kawalan kendiri perlu disokong oleh sistem kawalan sosial, seperti ganjaran atau pengukuhan dan juga isbat (baca di sini).

watikah pelantikan

Di sekolah, kawalan kendiri menerusi pengukuhan sahsiah dan tingkah laku terpuji dilengkapkan dengan kawalan sosial oleh peraturan dan undang-undang sekolah menerusi organisasi kepimpinan pelajar yang rasmi. SMK St. Michael, Ipoh (SMI) mengadakan majlis pelantikan pemimpin pelajar dalam suasana yang ringkas, tetapi penuh makna. Pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan ketua kelas telah teruji dalam tempoh percubaan sebelum jawatan mereka disahkan dalam majlis berkenaan.
ikrar kepimpinan pelajar

Kepimpinan ialah proses mempengaruhi orang lain bagi mencapai matlamat organisasi. Pemimpin pelajar SMI memikul tanggungjawab besar supaya seluruh warga pelajar memberi sokongan terhadap persekitaran pembelajaran yang diinginkan. Maka, terlebih dahulu pemimpin pelajar sendiri perlu menunjukkan teladan yang terbaik.
pengawas pusat sumber

Pengetua SMI, Puan Loh Wei Seng telah memberikan perincian tentang peranan kepimpinan dalam tempoh hampir setengah jam. Teori kepimpinan yang relevan dengan persekitaran pembelajaran telah diberi penekanan yang khusus. Beliau dan penolong-penolong kanan kemudiannya telah sudi menyampaikan watikah pelantikan kepada pemimpin pelajar SMI sesi 2012 / 2013.
majlis ketua kelas

Ketua pengawas, merangkap ketua pengawas ialah Seran Nicholas a/l Krishnan, manakala ketua pengawas pusat sumber diamanahkan kepada Low Yee Wai dan pengerusi majlis ketua kelas disandang oleh Phuan Soon Lee. Masing-masing dibantu oleh Foo Kai Yen, Chan Kah Ying dan Au Ying Hong. Sebagai kelompok rujukan, pemimpin pelajar memiliki peranan istimewa untuk menyumbang terhadap pencapaian kecemerlangan sekolah...

No comments:

Post a Comment