TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Thursday, February 23, 2012

PELAJAR SMI HADIRI PROGRAM GAZA (SESSION WITH DR M)

Ipoh, Khamis: 23.2.2011 / 1 Rabiul Akhir 1433

Sejumlah 40 orang pelajar prauniversiti tingkatan 6 Atas SMK St. Michael, Ipoh (SMI) ialah antara hadirin yang turut serta dalam program Jelajah Keamanan anjuran Perdana Global Peace Foundation (PGPF) siri kedua sesudah Melaka. Ucap utama disampaikan oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad (Presiden PGPF, Perdana Menteri Malaysia yang ke-4), selain ucapan aluan Tan Sri Norian Mai (Pengerusi PGPF, mantan ketua polis negara) dan Dato' Seri Diraja Dr, Zambry bin Abdul Kader, Menteri Besar Perak. Acara berlangsung di dewan bankuet, di bangunan Darul Ridzuan.
hadirin sedang mengikuti ucapan Tun Dr. Mahathir Mohamad


Tan Sri Norian Mai menegaskan tentang perjuangan PGPF untuk menjenayahkan perang, iaitu menjadikan peperangan sebagai satu jenayah dalam peruntukan undang-undang antarabangsa. Langkah pre-emptive sepertimana amalan menyerang negara-negara yang dilabel sebagai ancaman atau pengganas secara sesuka hati oleh kuasa-kuasa besar juga hendaklah diklasifikasikan sebagai jenayah. Pertubuhan Bangsa Bersatu sebagai produk Perang Dunia Kedua dengan kuasa veto pemenang perang dengan jelas ialah satu bentuk ketidakadilan dan penindasan. 

Dr. Zambry pula menyatakan sokongan padu kerajaan negeri terhadap program "Air Untuk Gaza" oleh PGPF. Pihak kerajaan negeri kemudian telah menyampaikan sumbangan berjumlah RM50,000 kepada PGPF. Beliau juga melahirkan rasa kagum akan kegigihan Dr. M dalam usia lewat 80-an masih cergas, malah Dr M seperti tidak memberi jawapan tentang usia sebenar beliau apabila ditanya secara spontan dalam ucapan Dr. Zambry.

Tun Dr. Mahathir menyifatkan Tel Aviv sebagai entiti haram yang diwujudkan hasil jenayah perang oleh kuasa-kuasa Eropah yang sudah tidak tahan dengan putar belit Yahudi di negara mereka sendiri. Beliau turut menyelar sikap hipokrit kuasa besar yang menekan Malaysia supaya mengenakan sekatan terhadap Iran yang dituduh memiliki senjata pemusnah, sedangkan Amerika Syarikat dan Rusia memiliki 10,000 senjata seumpamanya, manakala Israel memiliki 200 unit. Dalam sidang media selepas majlis berakhir, Dr M memberitahu bahawa surat kepada Ehud Barak, perdana menteri rejim haram Tel Aviv dahulu ialah penolakan terhadap sebarang hubungan diplomatik.

Dalam sesi soal jawab, terdapat 3 soalan diajukan oleh 3 orang guru. Antara kemusykilan yang dibangkitkan ialah perihal kegagalan negara-negara umat Islam untuk bersatu menyahkan rejim haram Tel Aviv dari bumi Palestin. Dr. M mengakui bahawa perpaduan sangat sukar berlaku kerana perbezaan fahaman politik, termasuk di dalam negara...

Nota: jumlah replika cek yang disampaikan dalam majlis = RM280k

No comments:

Post a Comment