TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Tuesday, March 12, 2013

LADAP AUDIT KEWANGAN DAN SARANA IBU BAPA (PRUDENT SCHOOL FINANCING)

Ipoh, Sabtu: 9/3/13 = 26 Rabiul Akhir 1434

Pengurusan kewangan sekolah tertakluk kepada Arahan Perbendaharaan (AP), tatacara kewangan sekolah dan segala pekeliling yang sedang berkuat kuasa. Kini, pelaksanaan konsep pusat tanggungjawab (PTJ) semakin diperluaskan ke sekolah-sekolah harian, kecuali sekolah bantuan modal yang masih berurusan dengan jabatan pelajaran negeri masing-masing. Makluman data murid (retan) perlu dikemas kini setiap hujung bulan supaya kiraan peruntukan per kapita murid sentiasa tepat dan tidak berlakunya ralat.

Walaupun guru-guru telah menerima pendedahan tentang kewangan sekolah semasa tempoh latihan praperkhidmatan, tetapi perubahan peraturan dari masa ke masa, misalnya penghapusan kebanyakan yuran Suwa dan penggunaan aplikasi atas talian mewujudkan keperluan untuk akses maklumat terkini. SMK St. Michael, Ipoh (SMI) telah mengambil daya usaha mengadakan slot khas taklimat audit kewangan sekolah yang diisi oleh penolong pegawai audit sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia cawangan Ipoh, Encik Azzizul bin Puteh.

Kebanyakan teguran audit berkisar terhadap kesilapan rekod perolehan dan terimaan inventori / harta modal, serta perancangan perbelanjaan yang kurang mantap. Di samping itu, guru-guru boleh berasa lega untuk memberi tumpuan kepada aktiviti bilik darjah dan pentaksiran apabila kebanyakan urusan dokumen kewangan perlu berada di pejabat, termasuk resit yuran dan wang tunai. Dokumen sokongan atau minit mesyuarat sebelum perbelanjaan dilakukan mesti ada.

Slot Ladap seterusnya diisi oleh Encik Jagan Mogan, 54, dari Pusat Bahasa Saba, Kuala Lumpur. Beliau memberi tumpuan terhadap peranan ibu bapa di rumah dalam proses pembelajaran bahasa anak masing-masing. Berbanding dengan pembelajaran kumpulan besar di sekolah, ibu bapa disarankan menggunakan strategi berbeza terhadap setiap orang anak dengan mewujudkan suasana gembira, kasih sayang, pembelajaran berulang kali, teratur, tidak membebankan dan memberi pengukuhan (pujian)...

No comments:

Post a Comment