TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Friday, March 15, 2013

SARANJIT AJK BAHARU PIBG (THE ENDORSEMENT OF STATUS QUO)

Ipoh, Khamis: 14/3/13 = 2 Jamadil Awal 1434

Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) ialah salah satu komponen penting yang boleh membantu pihak sekolah menuju keberkesanan dan kecemerlangan pembelajaran dalam kalangan murid di sekolah. Peranan PIBG telah digariskan dengan jelas dalam Akta Pendidikan 1996 (Pindaan). Sila klik di sini dan di sini untuk bacaan selanjutnya.  

Berdasarkan peruntukan akta berkenaan, mesyuarat agung PIBG hendaklah diadakan sebelum 31 Mac setiap tahun dan syarat kehadiran cukup korum ialah tiga kali ganda jumlah ahli jawatankuasa. Maksudnya, jika 50 orang anggota PIBG hadir, mesyuarat agung itu dikira sah. Di SMK St. Michael, Ipoh (SMI), semua syarat berkenaan berjaya dipenuhi saban tahun.
Jawatankuasa PIBG SMI 2013 bersama penasihat

Peranan PIBG di SMI lebih menyerlah sejajar dengan status sekolah bantuan modal yang perlu membiayai beberapa projek kemudahan fizikal sekolah dan program kecemerlangan akademik murid. PIBG juga membayar gaji untuk warden lalu lintas, warden tandas dan kakitangan tugas khas. Ibu bapa murid SMI akur dengan keperluan dana PIBG, serta sentiasa sudi menyumbang tenaga dan wang ringgit bagi menjayakan projek yang dirancang.

Bidang peranan PIBG tertakluk kepada batasan tertentu seperti yang ditegaskan dalam pekeliling kementerian pelajaran yang masih berkuat kuasa (klik di sini untuk bacaan selanjutnya). Walaupun demikian, sempadan peranan PIBG itu ialah sebagai garis panduan supaya tidak berlaku sebarang konflik dengan autonomi pentadbiran sekolah. Selagi kerjasama yang berlaku demi manfaat pembelajaran murid, dan akur dengan segala kehendak akta pendidikan, tiada masalah yang bakal timbul.

Mesyuarat Agung PIBG secara sebulat suara bersetuju mengekalkan semua ahli jawatankuasa sesi yang lalu, kecuali En. Taufiq yang menarik diri. Tempat beliau diisi oleh Encik Saranjit Singh yang sebelum ini ialah juruaudit PIBG. Kekosongan jawatan juruaudit diisi pula oleh En. Nadarajah. Usul berkenaan dikemukan oleh Tuan Haji Mohd Sidik bin Zakaria, Penolong Kanan Petang SMI.

Antara usul yang dibahaskan ialah pelaksanaan kegiatan kokurikulum pelajar prauniversiti tingkatan enam,  dan tempahan padang turf untuk skuad hoki sekolah. Penjelasan yang dikemukakan oleh pihak sekolah dan PIBG nampaknya berjaya meyakinkan sekalian ahli mesyuarat. Majlis yang bermula pada pukul 4.30 petang itu ditangguhkan setelah satu jam setengah.

No comments:

Post a Comment