TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI LAMAN INI

Maklum balas dialu-alukan. Sila klik pada comment.

Atau e-mel: amrinajr@gmail.com

(sila klik foto dalam setiap masukan untuk paparan skrin penuh)

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Minal 'a 'idin wal fa idhin

Kullu am wa antum bi khair

Maaf Zahir dan Batin

Sunday, January 1, 2012

GURU SMI TANDATANGAN OPSYEN SBPA (NEW DEAL FOR TEACHERS)

Ipoh, Selasa: 20.12.11 / 24 Muharram 1433

Komitmen guru SMK St. Michael, Ipoh (SMI) terhadap bidang pendidikan begitu kuat apabila sebahagian besar daripada mereka memilih opsyen umur persaraan 60 tahun. "Saya sanggup jadi guru sampai bertongkat", kata seorang guru wanita yang enggan disebutkan namanya. Untuk opsyen sistem saraan baru perkhidmatan awam (SBPA), semua guru SMI sepakat menurunkan tandatangan, iaitu berubah daripada sistem terdahulu, iaitu sistem saraan Malaysia (SSM).
Taklimat tentang falsafah, konsep dan pelaksanaan SBPA berlangsung di dewan besar SMI. Penolong Kanan, En. Mohd. Zahir bin Ramli telah menyampaikan taklimat berkenaan secara solo hampir dua jam bermula pada pukul 9.30 pagi. Walaupun kebanyakan guru telah membaca pekeliling SBPA menerusi internet, mereka masih sudi mendengar taklimat hingga selesai.

Memandangkan borang opsyen yang ditunggu tidak kunjung tiba seperti yang dijadualkan, maka majlis bersurai menjelang tengah hari. Akhirnya, pada pukul 4.30 petang, baharulah En. Pritam Singh, ketua pembantu tadbir SMI berjaya membawa pulang berkas borang ke pejabat. sebahagian guru yang mempunyai urusan mesyuarat dan majlis persendirian keesokannya bergegas semula ke sekolah.
Dengan memilih SBPA, guru akan menikmati satu kenaikan gaji di bawah SSM, serta tangga gaji dipindahkan ke amaun yang paling hampir di bawah matriks sebaris SBPA. Ringkasnya, seseorang guru bakal menerima perubahan gaji antara RM200 ke RM300, tidak termasuk kenaikan gaji tahunan SBPA. Dari segi ekonomi, kenaikan gaji seharusnya paling tidak menyamai kadar inflasi supaya pendapatan benar pekerja tidak merosot.

Notis panggilan taklimat dan tandatangan opsyen SBPA dan opsyen persaraan paksa kali ini agak mendadak. Sebahagian guru masih perlu menghadiri mesyuarat rasmi, manakala sebahagian lagi berada di kampung halaman, atau sedang melancong di luar negara. Namun, kehadiran guru dalam majlis taklimat SBPA membuktikan bahawa mereka sentiasa akur akan keperluan perkhidmatan tanpa mengira waktu...


No comments:

Post a Comment